MÖNSTER: Virkad julstrumpa

För två år sen var jag och sambon i New York över Thanksgiving och Black Friday. Jag kom hem med en ny resväska som var helt fylld med julpynt. Köpte bland annat var sin julstrumpa till mig och sambon. 
 
Sen blev det en bäbis. Jag är helt övertygad om att det står nånstans i FN:s barnkonvention att om föräldrarna har julstrumpor så måste även barnet få en strumpa. Eller vad tror ni? Tur att jag har lärt mig att virka!
 
 
Strumpan är lättvirkad och passar den som vill ta steget från enkla filtar och grytlappar. Den tog ca 15-20 timmar att virka MEN i den tiden ingår även att ta kort och skriva mönster så det går att kapa bort ett par timmar. 
 
 
Virkad julstrumpa:
Mönster: Erica Nilsson - Tomtens dotter
 
Strumpan virkas i ordningen mudd, skaft, häl, fot och tå, i ett stycke. Arbetet ska vändas efter varje varv och virkas fram och tillbaka. Varje varv sluts med en smygmaska och nästa varv börjar med luftmaska/or som ersätter första stolpen eller fasta maskan. 
 
Garninfo: 
Basfärg: Järbo Raggi (knappt 1 nystan, 100 gram)
Kontrastfärg: Järbo Molly (drygt ett nystan - om du inte vill köpa två nystan: nöj dig med att virka mudden i två varv)
Virknål: 5.5 mm
 
Förklaringar/förkortningar:
Detta är första gången jag skriver ett mönster. Dessutom är jag dålig på att läsa mönster, så jag är inte helt bekant med hur man SKA uttrycka sig. Hoppas att ni förstår ändå. 
  • lm = luftmaska
  • fm = fast maska
  • hst = halvstolpe
  • st = stolpe
  • sm = smygmaska
  • rstf = resårstolpe, framåt
  • rstb = resårstolpe, bakåt
  • fmb = främre maskbåge
  • bmb = bakre maskbåge
  • Minskningar skriver jag <inom hakar>. Så exempelvis <M: 1 fm, 2 st, 1 fm=1> betyder att fyra maskor minskas till 1. Används vid övergång mellan häl och fot. 
  • Osynliga minskningar virkas i de främre maskbågarna om varvet virkas från utsidan eller i de bakre maskbågarna om varvet virkas från insidan. Även dessa skrivs inom hakar, exempelvis <OM: fm i 2 fmb = 1> betyder osynlig minskning i främre maskbågar där två maskor virkas ihop till en med en fast maska. Används vid alla övriga minskningar.
  • Upprepningar skrivs inom *asterisker*
  • Jag avslutar alltid beskrivningen av varje varv med varvets antal maskor (inom parentes) för att det ska vara enkelt att kontrollräkna.
  • Färgbyten blir snyggast om man plockar upp den nya färgen i sista maskans sista genomdrag i den gamla färgen. HÄR finns en bra beskrivning. 
Allt solklart än så länge? Bra, då kör vi igång.
 
 
Mudd och ögla för upphängning:
Resårvirkning är hyggligt enkelt att virka, men svårt att beskriva i text. Men jag gör ett försök: Istället för att virka i föregående varvs maskhål virkar man runt stolpen och "puttar" på så sätt fram eller bak stolpen och då skapas resår. Jag rekommenderar att titta på DENNA tutorial på YouTube om du inte virkat resår tidigare. 
  • Använd garn i kontrastfärgen
  • Lägg upp 50 lm och slut till en cirkel. Trådändan i början ska vara ca 1 meter, så att den räcker till att virka upphängningsöglan. 
  • V1: 2 lm som ersätter varvets första stolpe. 49 st. Slut varvet med en sm (50)
  • V2-4: 2 lm som ersätter varvets första stolpe. *1 rstf, 1 rstb* varvet ut. Slut varvet med en sm (50)
  • Ögla: virka 20 lm. Slut öglan med en sm nere i mudden. Fäst garnet ordentligt - tänk på att strumpan ska hängas upp och fyllas med presenter. Knyt några rejäla knutar! Nu när strumpan är klar ser jag att 20 lm blev lite för långt. Kör 15 istället!
 
Skaftet, början:
Eftersom maskorna i resåren sitter tätare än vid vanlig slät virkning måste vi minska lite på skaftets första varv. 
  • Färgbyte till basfärgen.
  • V5: 1 lm (ersätter första fm), 2 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1> *3 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>* varvet ut. Avsluta varvet med sm (40)
  • V6-10: 1 lm, 39 fm. Avsluta varvet med sm (40)
  • (Om din strumpa ska bli utan bokstav: fortsätt enl ovan till och med varv 33.)
 
Skaftet, fortsättning och bokstav:
Bokstaven virkas med kontrastfärgen i varv 11-28. Rita upp DIN bokstav på ett rutat papper, bör max vara 14 rutor bred och 18 rutor hög. Mitt E är 12 rutor brett. 
  • V11-28: 1 lm, 39 fm där de tomma rutorna virkas med basfärg och de ifyllda rutorna med kontrastfärg. Avsluta varvet med sm (40)
  • V29-33: Endast basfärg, 1 lm, 39 fm. Avsluta varvet med sm (40)
Nu borde det se ut så här. Dags att börja med hälen.
 
Hälen:
Det här är verkligen en genväg. En häl till en "riktig" strumpa är mycket jobbigare att göra... Men eftersom det inte ska bo några fötter i strumpan går det utmärkt att endast fokusera på utseendet. 
  • Virkas med kontrastfärg.
  • Häl, varv 1: räkna 8 maskor från strumpans bakkant åt varje håll. Starta i den 8:e maskan på strumpans framsida och virka 1 lm (vändmaska) + 16 fm (16)
  • HV 2-3: 1 lm + 16 fm (16)
  • HV4: 1 lm + 4 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 4 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 4 fm (14)
  • HV5: 1 lm + 5 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 5 fm (12)
  • HV6: 1 lm + 3 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, <OM: fm i 2 fmb = 1>, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 3 fm (9)
  • HV7: 1lm + 2 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 1 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 2 fm (7)
  • HV8: 1 lm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, <OM: fm i 3 fmb = 1>, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 1 sm i varv 7 (3)
  • HV9: <OM: fm i 3 bmb = 1>.
  • Virka smygmaskor efter kanten, ner mot strumpans baksida. Dessa kommer att hamna på insidan, så antalet är oväsentligt. För min del blev det 8 sm. Men det handlar endast om att "transportera" garnet till rätt ställe. 
  • Kantvarv: Första fasta maskan på kantvarvet virkas genom att ta av garnet från virknålen, sticka ner den i första lediga maskan på skaftet, plocka upp garnöglan som avslutade sista smygmaskan igen, ner i första maskan på hälen, hämta garn och dra igenom. (Jobbig förklaring på något som är plättlätt. Se bild istället). Virka 6 fm, minska 1 i de två följande maskorna, 7 fm, avsluta med en sm i skaftet. 
Förklaring till kantvarvet ovan!
 
 
Foten:
På de två kommande varven ska vinkeln mellan hälen och skaftet jämnas ut lite:
  • Virkas i basfärg.
  • Varv 34: Börja virka i hälens mittersta maska (8:e maskan). Virka i riktning mot strumpans baksida. 1 lm + 1 fm i 8:e maskan. Virka 4 fm, 1 hst, <M: 2 st = 1>, 1 hst, 16 fm, 1 hst, <M: 2 st=1>, 1 hst, 4 fm. Slut varvet med en sm (33) checkpoint: Minskningarna görs med en stolpe i hälen och en stolpe i skaftet som virkas samman. 
  • V35: 1 lm + 4 fm, 3 hst, 16 fm, 3 hst, 7 fm. Slut varvet med en sm. (33)
  • V36-40: 1 lm + 33 fm. Slut varvet med en sm. (33)
  • V41: 1 lm + 5 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 17 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 7 fm. Slut varvet med en sm (31)
  • V42-46: 1 lm + 31 fm. Slut varvet med en sm. (31)
  • V47: 1 lm + 9 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 13 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 5 fm. Slut varvet med en sm (29)
  • V48: 1 lm + 29 fm. Slut varvet med en sm. (29)
 
Tån:
Nu är strumpan strax färdig! Bra jobbat. Sista rycket nu, sen är vi klar!
  • Byt till kontrastfärgen 
  • V49: 1 lm, 5 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 5 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 5 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 6 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, slut varvet med en sm. (25)
  • V50: 1 lm + 4 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 5 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 4 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 4 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, slut varvet med en sm (21)
  • V51: 1 lm + 4 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 8 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 5 fm, slut varvet med en sm (19)
  • V52: 1 lm + 3 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 3 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 2 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, 3 fm, <OM: fm i 2 bmb = 1>, slut varvet med en sm (15)
  • V53: 1 lm, 2 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 2 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 2 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, 1 fm, <OM: fm i 2 fmb = 1>, slut varvet med en sm (12)
  • V54: 1 lm, *<OM: fm i 2 bmb = 1>* upprepa varvet ut. (6)
  • Sy ihop tån från strumpans insida och fäst garnet. 
 
Jag ber er att respektera att detta är ett mönster som jag skapat själv. Rivit upp, gjort om, misslyckats, lyckats. Dokumenterat. Det är därför inte tillåtet att kopiera hela eller delar av mönstret. Om du visar upp DIN julstrumpa på sociala medier som du virkat efter detta mönster: länka hit, och tagga mig (@tomtens_dotter) om du lägger ut det på Instagram. 
 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Wow så pysslig du är, guldstjärna på den julstrumpan! Fin <3 Och ja, Siena, vilken stad! KRAM

2018-09-17 | 09:06:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback