Lakritsfudge med vit chokladtryffel

Det blev ingen bloggsäsong i år. Den uppmärksamme har hittat till min gamla adress, då jag missade att pröjsa domänen och det ledde till att någon annan har köpt dem. Men ETT litet recept ska jag väl kunna klämma ur mig i år ändå?
 
 
Detta är ingen äkta Fudge, men konsistensen är åt det hållet. Lakritsfudgen klarar sig utan problem ett par veckor i kylskåpet, men den vita chokladtryffeln bör göras max två dagar i förväg, och spritsas på samma dag/dagen innan den ska ätas.
 
Lakritsfudge med vit chokladtryffel
 
 
Lakritsfudge
100 g lakrits båtar
1.5 dl grädde
 
100 g mörk choklad 
200 g ljus choklad
 
- Hacka chokladen i bitar och lägg i en skål
- klipp eller hacka lakritsbåtarna i bitar. Koka upp grädden och smält lakritsbåtarna i grädden på svag värme. Tar lite tid och kräver ständig omrörning.
- Sila lakritsgrädden över chokladen. Rör tills chokladen smält. (Ta hjälp av vattenbad eller några sekunder i micron om allt inte smält)
- Häll upp i små formar. 
 
Vit chokladtryffel
 
75 g vit choklad
 
0.5 dl grädde
Saft från en halv citron
Rivet skal från en halv citron
 
Flingsalt 
 
- Hacka chokladen fint
- hetta upp grädden tillsamnans med citronsaft och citronskal. 
- Häll den heta grädden över chokladen och rör om så chokladen smälter.
- Häll upp i en spritspåse och låt tryffeln "sätta sig" över natten. 
- spritsa små "toppar" och strö på några korn flingsalt. 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Åhhhh Erika!!! Lova att blogga iaf liiite i år?! Please? Du är ju mitt julserum vet du ju ;-) massa kramar och hoppas allt är fint och att nya lägenheten och livet med R flyter på ❤️

2017-10-29 | 19:06:34
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Wiiiie så skoj, GRATTIS!!! 💙 Nu kommer julen bli ännu mer magisk, jag var julfreak innan barnen men det får en heltannan innebörd när man får skapa traditioner själv i sin egen lilla familj och mysa. Än en gång grattis! Instagram har jag inte men brukar slinka in och kika hos dem som har öppna konton, har du ett sådant? Håller tummarna, annars får jag väl läsa om gamla blogginlägg helt enkelt ;-)

2017-11-07 | 20:21:52
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback