Polkagrisbollar (snabbfixat!)

Dan före dan. Sista fixet pågår och snart drar jag och Ragnar iväg till mamma och pappa för att fira jul. Medan jag väntar på att han slutar jobba roar jag mig med att göra lite godis. 
 
Detta gick snabbt som attan. Tror att det tog 20 minuter aktiv tid + ytterligare lite tid i kylskåpet. 
 
 
Polkagrisbollar á la Tomtens Dotter
 
200 gram mörk choklad
100 gram kondenserad mjölk 
10 droppar pepparmyntolja
 
50 gram vit choklad
Ca 10 polkagrisar 
 
(Eventuellt formar, men det funkar utan också.) 
 
Gör så här:
  • Hacka mörk choklad fint och smält långsamt i vattenbad/Micro
  • Rör ner kondenserad mjölk och pepparmyntolja i chokladen. 
  • Rulla till bollar (och lägg i formar). Om du gör bollar utan formar: ställ dem glest på ett fat. Om du gör bollar i formar: ställ dem tätt, tätt på ett fat.
  • Krossa polkagrisarna i mortel
  • Hacka den vita chokladen och smält den. Tillsätt 2 doppar pepparmyntolja. 
  • Ringla vit choklad över bollarna. (Enklast med spritspåse) Strö över hackade polkagrisar så att de fastnar i chokladen. 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Här gick också sista minuten godiset i choklad och polka smak :-) önskar dig en härlig jul och ett underbart avslut på året! ❤️🎉

2015-12-23 | 16:18:11
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Julbloggstips säger:

Åh herregud vad goda de såg ut! Tänkte först "hm bollar med polkagris i blir kanske lite mycket polkagris att tugga igenom" men så såg jag att det var choklad och kondenserad mjölk! Är så såld. Måste prova dem. Tack för recept

2016-01-25 | 17:30:55
Bloggadress: http://www.presenttips.se/jul/julbloggar/lagg-till

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback