Årets första lista för min del

Dags att fylla i min första jullista för säsongen. Denna gång är det Helene som står för originallistan. Som bonus fick jag leta lite bland bilderna för att hitta något som kan illustrera inlägget :-)
 
 
1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
Hemma hos mig är det mest adventspynt. Belysning, gardiner, färgsättning. Ljusstakar. Inte så mycket tomtar.och sånt som jag hade tidigare. Hemmet ska vara adventat och klart till första advent-helgen, så det betyder ju att jag börjar under den veckan. Granen brukar oftast åka upp en vecka senare.
 
2. Var förvarar du dina julsaker?
Merparten bor i kartonger i källarförrådet. Men några saker bor i ett skåp uppe i lägenheten.
 
3. Hur mycket julsaker har du?
För mycket. Kanske 6-7 flyttkartonger med pynt. Och en monsterkartong med granpynt. Och sen sånt som är för stort för flyttkartonger (Jonke och Albert)

4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
Yepp. Polkagrisar och praliner mestadels. Men det brukar bli en massa annat också.
 
5. När börjar du känna att det är jul?
Första advent-helgen. När det är städat och fint och julpyntat hemma och jag får slå mig ner i soffan med en glögg och tända ljus och julmusik och myyyyyyyyys.
 
6. Till vem köper du julklappar?
Till familjen (mamma, pappa, syster, svåger och systerson). Dessutom köper jag till min gudson och hans syskon. 
 
7. Har du börjat klura på årets önskelista?
Nja. Det är inte riktigt som när man var barn. Jag köper oftast det jag vill. Men om Tomten läser detta så skulle jag bli glad för en filékniv.
 
8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
1. Baby It's cold outside 
2. It´s beginning to look a lot like christmas
3. Oh come all ye faithful - men då ska den framföras av Twisted Sister :-)
 
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen? 
Att slippa de där otäcka förkylningarna så att jag kan njuta av hela december. Och att åka till Chicago så klart!
 
10 . Tio snabba:
Kungsgran eller vanlig gran.
Kungsgran är snyggare. Men själv kör jag plastgran.
 
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg. 
Båda är goda, men det är rödvinsglögg som är glögg "på riktigt". för mig
 
Lutfisk eller risgrynsgröt
Har inte ätit lutfisk sen jag var barn, och då gillade jag det inte alls. Kanske dags att smaka igen? 
 
Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort. 
Om jag skickar så blir det riktiga. Hemgjorda. Men det blir kanske vartannat, vart tredje år.
 
Kalle Anka eller Karl-Bertil. 
Kalle startar julaftonen på riktigt. Vi har aldrig haft någon Karl-Bertil-tradition i vår familj. 
 
Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen.
En av nackdelarna med att vara vuxen...
 
Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen
Kaffe/glögg -> Kalle Anka -> julbord -> julklappar -> efterrätt. Same procedeur as last year :-) 
 
Senapssill eller löksill.
Men jag gillar ju inte sill. Ska det vara så ska det vara en sån där kletig sill med romsås.
 
Christer Sjögren eller Chris Rea.
Kommentar överflödig.
 
Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.
Jag har haft Love Actually på min "att titta på"-lista i flera år, men det har aldrig blivit av. Kanske i jul?

Kommentarer
Nilla Tankebubblor säger:

Jullista i september det var inte dåligt. Jag väntar nog tills november med de juliga inläggen. Förutom önskelistor då förstås ;-)

Svar: Haha ja jo men... Så har jag ju en julblogg oxå, så det verkar dumt att vänta med juliga inlägg till november :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-06 | 16:26:03
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/
Annie säger:

Du bara måste titta på Love Actually, och gärna flera gånger:) Det är så många härliga karaktärer att det tar några rundor innan man får alla sammanhang klart för sig:))

Svar: Ja alla säger att den är toppen. Jag måste. Och glögg.
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-06 | 19:44:52
Bloggadress: http://varanlillajulvra.blogspot.se/
Lina säger:

Men oj, se Love Actually! Den är ju typ bäst! :-)

Svar: Jag lovar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-06 | 21:00:04
Nilla Tankebubblor säger:

Är alla i din familj lika juliga så att ni pratar om vad ni ska göra på julafton redan nu? Själv har jag bara en liten aning.

Svar: Mamma och syster är också juliga till max. Men inte ute i lika god tid som mig :-)
När det gäller julaftonens körschema så har vi inte alls pratat om det. Men same procedeur as last year? Same procedeur as every year James! :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-07 | 19:55:15
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback