Det blir inte alltid som man tänkt sig

I dagens inlägg levereras inget julmys. Istället kommer jag att leverera en skopa gnäll. Igår morse när jag skulle gå till jobbet så upptäckte jag en sjö på mitt köksgolv. Min frys hade bestämt sig för att ge upp. Eftersom jag skulle hålla utbildning kl 8 på jobbet så slängde jag dit en handduk, åkte till jobbet, höll utbildning, hämtade datorn och åkte hem igen för att ta hand om misären och sedan göra resten av arbetsdagen på hemmaplan.
 
När jag öppnar frysen så är i princip allt tinat. Fortfarande kallt, men ändå. Det finns gränser för hur mycket mat en ensamstående tjej kan trycka i sig på ett bräde. Och att laga all mat är ändå ingen idé eftersom jag inte har nån frys som jag kan frysa in den tillagade maten igen. Jag hade hunnit handla 2,6 kilo oxfilé till nyår. Sen, eftersom det är en väldigt norrländsk frys, så fanns det älg, kantareller, abborrfilé, röding, bär, sylt och saft, löjrom och så vidare.
 
Tömma även kylen för att orka flytta på åbäket och kunna städa under. Golvet har blivit förstört av sjön. Gråta en skvätt. Vara tacksam för att vädret är svalt, men på plussidan så att kylgrejerna klarar sig i en kylbox på uteplatsen. Så där fick de stå till igårkväll och jag tog tag i jobbandet.
 
När jag skulle packa in grejerna i kylen... så upptäckte jag att den kändes varm. Lägger in en termometer och jodå. 18 grader. Den sjönk till 16 grader under kvällen. Nu på morgonen: 14 grader. Morr.
 
Det känns lite bittert just nu. Men jag åt jädrigt god middag igår i alla fall.
 
 

Kommentarer
Carolina säger:

Det där hände för oss oxå en gång, kom hem efter 2 veckors semester till möglig mat i frysen. Har du hemförsäkring så kan du få ersättning för maten som gått i spillo! Spesciellt om det är lite "dyrare" mat kan det ju vara värt det. God jul iallafall!

2014-12-19 | 12:38:11
Bloggadress: http://enmassajul.blogspot.no/
Anna säger:

Men fy! Hoppas pappa tomten förstår att en ny frys står högst upp på önskelistan och kanske inte kan vänta till jul nu!? Härligt att du i alla fall får goda middagar och att bär och svamp inte är så känsligt, utan går att frysa om.

2014-12-19 | 14:34:38
Bloggadress: http://www.annapannapuff.se
Vespa Vulgaris säger:

Extremt trist...

2014-12-19 | 23:37:30
Bloggadress: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Linda / CandyGirl säger:

men fyyyy vilken usel julklapp

2014-12-19 | 23:47:38
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Lillgarden säger:

Men så trist... Varför ska sånt hända så nära inpå jul och när man fyllt kyl och frys..
Tur det löste sig så bra som det gjorde ändå!
Hoppas du får en trevlig dag!

2014-12-23 | 08:21:13
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback