Kan ni känna doften av jul?

Det är något speciellt med de här sista dagarna före julafton. När man var liten kunde dagarna fram till julafton kännas som om de aldrig tog slut. Och nu i vuxen ålder hinner man knappt slå upp ögonen på morgonen innan det är dags att gå och lägga sig igen, och vips är Trettonhelgen förbi och passerad.
 
 
Dagens fråga: Hur sjutton kan jag ha haft en julblogg i över sju år utan att någonsin publicerat ett recept på julens mest självklara matbit? Till mitt försvar ska sägas att jag i alla fall bjudit på recept på griljering. HÄR finns två andra varianter om man känner för att förnya sig.
 
 
Hittade lite bilder från förra julen. Gud vad det vattnades i munnen på mig. Mammas julskinka... Lukten i köket... provsmakning av varm skinka... Suck... Åhhh vad jag är sugen nu.
 
Eftersom det strax är dags att göra årets julskinka och eftersom jag faktiskt aldrig haft något skinkrecept här på bloggen så är det väl ändå dags? Så här gör min mamma, och så här hade jag också gjort om julen firats i mitt hem:
 
Mamma Nilssons julskinka
1 julskinka
 
Kryddblandning, per kilo skinka:
2 tsk stötta kryddpepparkorn
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad rosmarin
1 lagerblad
 
Griljering:
1 ägg
2 msk senap
1 msk socker
2 msk ströbröd
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader
  • Lägg skinkan i en ugnsfast form, på en stor bit ugnsfolie (ska räcka till att täcka hela skinkan)
  • Blanda kryddorna och stö dessa över skinkan. Linda in grisrumpan i folien och stick en termometer i den tjockaste biten.
  • Tillaga skinkan i ugn tills termometern visar ca 65 grader. Den kommer att gå upp några grader till efter att den ha tagits ut ur ugnen, så bekymra er inte för att det verkar lågt :-)
  • Höj ugnsvärmen till 250 grader
  • Låt skinkan svalna något, skär sedan bort en del av svålen.
  • Blanda ägg, senap och socker och pensla detta på skinkan. Strö över ströbröd
  • Griljera i ca 10 minuter.
 
 
Dagens fråga 2: Din julskinka då? Kokar du den? Eller gör du den i ugnen? Eller kanske snabbvarianten med en färdigkokt som bara griljeras?
 


 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

I år blri det en färdig som endast griljeras, men grämer mig liiiite på att jag då inte får gott spad att göra dopp i grytan i, men får väl köpa och doppa i köpespad, såg de fanns på tub! :-D

Svar: Testade dopp för första gången i lördags. Måste säga att jag inte riktigt förstår grejen. Men jag gissar att du som norrlänning doppar tunnbröd? På julbordet var det vört, och det blev bara blaskigt.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 17:41:43
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Ulla säger:

Vad spännande med kryddblandningen...det har jag aldrig provat, vår skinka steks utan kryddor...

Svar: Oj? Den tanken har aldrig ens slagit mig...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 19:52:13
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Sara på Vardag.nu säger:

Eftersom den riktiga julen firas hemma hos mamma och pappa så bemödar jag mig inte med att koka min egen skinka... Den färdigkokta är inhandlad idag och på måndag får den sin griljering. Om jag ska gå på den klassiska eller spejsa till det återstår att se...

Svar: Så kör jag med - mamma och syrran kör på riktigt och här hemma till mig själv blir det fusk :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 20:54:16
Bloggadress: http://vardag.nu
Linda Candygirl säger:

Färdigkokt... ;-)

Svar: Funkar finfint det med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 20:56:10
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas
Pernilla säger:

Okej, okej, jag erkänner. Finns fina färdiga att köpa. Bara att grilljera och så är det klart! Fusk? Nej, tidssparande.
/P

Svar: Köper helt resonemanget :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 22:22:44
Bloggadress: http://dogladyn.blogg.se
Johanna (Johannas julblogg) säger:

I mitt barndomshem var det kokt skinka som gällde. Nu är det ugnsbakad (eller vad det heter) som gäller, för så har maken alltid gjort och han är skinkgeneral i vårt hem. Båda delarna är gott tycker jag (märker ingen större skillnad), men det verkar vara bökigare att få upp flera kilo skinka ur en jättegryta än att ta ut flera kilo skinka ur ugnen på en plåt.

Svar: Haha ja onekligen. Och lättare att hitta en ugn som rymmer rumpan än en gryta som den får plats i :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-20 | 09:50:49
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Japp tunnbröd ska man doppa, vört/limpa går fetbort, blig ju bara degit och läskigt ;-D

Svar: Så jag ska ge det ett nytt försök alltså...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-20 | 14:03:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Lillgarden säger:

Kör min i ugnen! Dock aldrig tänkt på att man kan ha kryddor i...
Kör i folie i ugnen så köper sockersaltad eller rimmad skinka! Vilket alltid inte är det lättaste att hitta!
det bästa som finns är när man tagit ut skinka och griljerar sen en knäckemacka med varm skinka... mmm...
Nästan så man vill starta skinkan ikväll"

2013-12-21 | 21:33:39
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback