Pyssel for dummies

Nu har det blivit dags att visa er vad jag behövde limpistolen till. Redan i påskas föll jag för DETTA pyssel som jag hittade via Therese. Tre i grupp är ett klassiskt trick vid arrangemang, och genom att göra en vit bas kan det ju bli juligt, påskigt, vårigt eller vad som helst. Allt är beroende på vad man stoppar i burken.

Min tanke var att det ska bo russin och mandlar i två av burkarna och något dekorativt i den tredje. Men jag hade inget av dem hemma, så jag fick stoppa ner något annat för att det inte skulle se så tråkigt ut på bild. Som det känns just nu får dock polkagrisarna bo kvar där.
 

Jag knallade in på second hand-butiken bredvid jobbet och köpte två ljusstakar och en liten vas. Hiskeliga prylar, jag gav en guldpeng för alla tre tillsammans. Glasburkar finns hemma i mängder sen tidigare. Sen behöver man bara en flaska med vit sprayfärg och en limpistol. And then you´re good to go!
 
 
  • Diska ljusstakarna ordentligt. Det får inte finnas en massa fettrester kvar när det är dags att spraymåla dem. Diska även burkar och lock.
  • Spraymåla locken och ljusstakarna. Som vanligt med sprayfärg finns det ett par saker att hålla sig till, nämligen att hålla till utomhus (eller i ett väl ventilerat rum - men vem tusan har ett sånt rum hemma där man vill hålla på att spraya??) och att spraya många gånger i tunna lager.
  • Limma fast ljusstakarna på burkarna. Om du har möjlighet att välja, vilket jag hade, så rekommenderar jag att man använder en limpistol med högre temperatur. Då kan man få ett tunnare lager lim, och dessutom blir det inte lika mycket trådar av limmet.
  • Nu återstår bara det roliga, nämligen att fylla burkarna med nåt kul. Vill man kan man knyta band runt burkarna, limma på nån grankvist eller liknande. Men jag vill ha mina naturella.

Vad tyckte jag om limpistolen från Dremel?
Jo, jag gillar den. Nu har jag bara testat high temp, men den funkar fint. Snabb uppvärmning och som sagt: den trådar väldigt lite. Det gillar jag. Saker som ska utforskas senare: low tempfunktionen och glitterlimmet :-)
 
Detta blir för övrigt mitt bidrag i Fiffiga Systrars novemberpyssel

Kommentarer
Fisan säger:

Se där, se där! På pinterest finns det en uppsjö av liknande ideér. Jag såg en där de hade gjort godisautomater med terracottakrukor, en glasskål och några träkulor. Himla trevligt och roligt!

Jag håller själv på med novemberpysslet :).

Svar: Ska bli kul att se vad du hittar på :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 16:55:57
Bloggadress: http://rdetbarajageller.blogspot.se/
Madeleine W säger:

Åh så fint det blev, vilken bra idé. Kanske lånar din idé om jag lyckas hitta några passande ljusstakar på någon loppis. Smart som "Gå bort present" fylld med hemmagjort godis.

Svar: Ja och snart har ju du också en limpistol :-) you go, girl!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 17:07:12
Bloggadress: http://www.minvitajul.blogspot.com
Jessica säger:

JAJAJAJA!!!
Jag har likadana - jag ÄLSKAR idén!!!
Supertrixigt!

Svar: Ja det är toppen :-) jag blev lite kär haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 18:09:46
Melody säger:

Bra idé! Här behövs nog lite lim på locket också så polkagrisarna ligger kvar i burken. De är ju väldigt snygga som dekoration!
Kram
Melodys matte

Svar: haha ja det var ju ett bra tips! Det ska jag tänka på när det börjar sina i burken haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 20:18:41
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
maria säger:

Så fint!

Svar: Tack Maria :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 21:39:40
Bloggadress: http://babyyoucancallmesven.blogg.se
Johanna säger:

Kan du inte lägga ut receptet på saffrans bullarna? ;-)

Svar: Haha har jag inte tjatat om det tillräckligt? Men visst kan jag göra det igen om du vill. Fixar ett inlägg imorgon :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 21:45:51
Helly säger:

Men så piffigt! Jättefint stilleben och mycket inbjudande.

Svar: Tack :-) Jag gillar det mycket! Efter jul får det nog flytta in i badrummet och agera förvaring åt hårsnoddar och hårnålar och annat löst krafs som flyger runt överallt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 22:45:31
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Thereses jul säger:

sv: Jag tänkte först prova dina kardemummapraliner, men det hade jag inte tid till. Så då provade jag dessa i stället. Men vitchoklad skal och den där saffranstryffelfyllningen borde funka. Tack för tipset!

Svar: Nemas problemas :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-20 | 10:48:41
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.se
Ninni säger:

Va fiffigt!

Svar: Visst är det :-) och efter jul flyttar det nog in i badrummet och blir förvaring för hårsnoddar och liknande krafs
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-20 | 15:40:35
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Gillas skarpt!!! Har itne fått ummen ur å gjort varken glögg bricka eller planerat gottebricka/bordet för i år, men nu blev jag sugen! KRAM

Svar: Förlåt ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-20 | 19:46:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Helen säger:

Snygga, har påbörjat samma projekt:) Än så länge har jag bara hunnit spraymåla ljusstakarna, får se hur det blir när/om det blir klart:)

Svar: Men det är ju det som tar tid? Nu är det ju 10 minuters jobb kvar bara...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-21 | 20:49:35
Bloggadress: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Suzi säger:

Riktigt fint!!!
Skulle jag lätt kunna ha på köksbordet i år;)
Tack för tipset!;)
Har n känsla av att du lär vara en av favoriter a på fiffigasystrar;)

Svar: Oj! TACK för dina fina ord :-)Just nu tjänstgör dessa i min Billy med vitrindörrar som agerar badrumsskåp i jätteformat. Där gömmer jag hårspännen och plackers. Funkar bra det med!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-28 | 12:28:03
Bloggadress: http://www.suziettan.blogg.se
lopplisa säger:

Tokfina!! Gillar verkligen idén!!

Svar: Tack snälla :-)
De var roliga att göra också!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-30 | 12:15:56
Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback