Ytterligare ett sätt att tjäna pengar, tydligen

Ibland blir jag så less. Normalt sett säljer Cool Stuff saker som jag verkligen gillar. Ni vet såna saker som man inte ens visste att man behövde innan man såg dem, och sen inte fattar hur man någonsin har klarat sig utan just den där fantastiskt bra-iga saken.

Detta är INTE en sån sak:


En adventskalender som består av the istället för något halväckligt tyskt chokladsurrogat (som förmodligen inte ens skulle få kallas för choklad om man följde de normer som finns. Men det var inte chokladkalendrar jag skulle gnälla på just nu).

Saxat från produktbeskrivningen:

En skum grej med adventskalendrar är att de har så luriga saker inuti sig. Choklad, till exempel, är det så smart egentligen? Och när öppnar man adventskalendrar om inte på morgonen och morgonen är ju en typiskt dålig tid att äta choklad på! Svart te, däremot, det dricker man ju med förnöjsamhet på morgonen. Så nu har någon tänkt till och här är den, adventskalendern med 24 tepåsar som håller dig varm och trivsam i magen hela vägen in i jul!

Så långt är allt toppen. Genialt rent ut sagt.

Sen tittar man på vad den kostar. Det fick i alla fall mig att sätta theklunken (för jag håller på att dricka en kopp just nu - man kan ju inte dricka glögg jämt) i vrångstrupen. 269 riksdaler. För 24 påsar the? Milli Diablo! Någon med mig skämta Aprillo! Det finns inte en chans i hela världshistorien att jag skulle betala det. Det spelar ingen roll hur söta "kopphängare" varje påse är utrustad med. Idioti!

Så det så.

Däremot håller jag fast vid att en thekalender är ett genidrag. Så pass genialiskt att jag själv gav en sån kalender till min morfar för sex år sedan. (ibland måste man få framhålla sin egen förträfflighet, tycker ni inte?) Mormor hade gått bort tidigare det året, och jag tyckte att morfar behövde lite extra omtanke den första julen. Så jag gick till thebutiken och köpte 2 matskedar the i 24 olika smaker och förpackade dem i fina numrerade påsar.

Thebutiker brukar vanligtvis inte sälja the i så små mängder, men jag använde min förtrollande charm och all övertalningsförmåga som jag besatt. Passade även på att berätta att den var till morfar, och varför. Damen bakom disken smälte till slut - men det kanske mest hade att göra med att jag lovade att betala lite extra...

Om någon känner för att anamma idén så kan det vara en bra idé att även ge någon form av "provsmakningsprotokoll". För det kan trots allt vara svårt att komma ihåg vad som var gott eller inte när man testar 24 sorter... Behöver inte vara mer avancerat än ett utskrivet dokument i word/excel med en tabell innehållande följande:



Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

Jag har köpt julte - 12 smaker fördelade på 24 påsar. tror det kostade 39 :-)

2011-11-10 | 20:38:25
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Annas Jul säger:

Det finns billigare tekalendrar, http://annasjul.blogspot.com/2009/11/julkalender.html



Annars lät det ju trevligt med att göra en själv. Löste är ju ofta godare än än påste.

2011-11-10 | 20:51:19
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Emelie - Emelies Christmas säger:

Bra idé, men på tok för dyrt! =/

2011-11-10 | 21:18:55
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/
Linda säger:

Sv: Ja, tyvärr blev det bara en halv julklapp. D.v.s. jag hittade inte allt det jag planerat att stoppa i paketet, så jag köpte bara en del och hoppas på att hitta resten i ett senare skede.



Det lät faktiskt väldigt dyrt! 20 påsar te kostar ju i allmänhet kring 2-3 € (20-30 kronor)... Ja, inte en chans att jag skulle lägga så mycket pengar på det heller. Men det är fin idé!

2011-11-10 | 21:44:09
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se/
Anna säger:

Jo, jag såg också den där. Tyckte att hållarna var så söta, men som sagt priset?!



Din tekalender till din morfar var ju jätterar. Absolut att man ska framhäva sin egen förträfflighet i såna lägen :)

2011-11-10 | 23:14:40
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Katarina säger:

Bra idé, men som sagt för dyrt :)

2011-11-11 | 02:15:52
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Fridolin säger:

Priset var ju inte att leka med men jag gillar tanken. Har köpt kungafamiljen som tepåse till min syrra som jobbar i högvakten men det var också kolossalt dyrt per påse (99 spänn för hela familjen). Tekalender är dock en riktigt kul idé. Kanske något för min teälskande mor?

2011-11-15 | 18:14:25
Bloggadress: http://fridolinsjul.blogspot.com
Ullet säger:

Jag köpe den förra året, då till ett lägre pris. Men gissa hur förvånad jag blev när jag upptäckte att det var samma tesort alla dagar... Dessutom ett slätstruket vardagste, typ yellow label!

Svar: Helt fantastiskt värdelöst.... Då är det bättre att göra det själv...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-25 | 10:04:44

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback