Ytterligare en lista:

Hittade ytterligare en lista som jag tänkte roa mig med att fylla i...
Vet du hur/var och med vilka du ska fira julafton i år?
Firar hemma i Lunde med familjen. Mamma, pappa, syster, hennes make och deras son. Vi är en liten familj där alla far- och morföräldrar är borta. Mamma har inga syskon. Pappas enda bror har gått bort. Så ovanstående skara innefattar verkligen ALLA.

Vet du hur du ska fira nyår, isåfall hur?
Nej inte ännu. Det brukar jag bestämma i mellandagarna...

Vad önskar du dig i julklapp?
Vet inte riktigt... Vartefter jag kommer på så brukar jag lägga in det i kategorin Kära Tomten

Brukar du stiga upp och åka på julotta på juldagsmorgonen eller har du gjort det förut?
Nej, har aldrig varit på julotta. Vi är inte så kyrkliga i min familj - tvärtom. Däremot skulle det vara lite skoj att göra det nångång i rent studiesyfte. Men eftersom jag är så morgontrött så får det nog vänta tills jag blivit pensionär eller nåt.

Har du börjat köpa julklappar ännu?
Japp! 3 stycken är inslagna och klara och skickades norrut med föräldrarna när de hälsade på för några veckor sedan.

Vilken scen är bäst ur Kalles jul klockan 3 på julafton?
Robin Hood! Piff och Puff när de klär granen.
Men...
Jag är 32 år gammal och undrar fortfarande hur tusan den schackrutiga färgen i tomteverkstaden fungerar. Och jag vill verkligen ha samma väckning som Kalle har i husvagnen. Väckarklocka kopplad till täcket som snurrpiskar fötterna och en säng som tippar om man snoozar en gång för mycket. Min arbetsgivare skulle nog uppskatta det också :-)

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Japp.

Brukar du känna att det är skönt när julen är över?
Både och. Julen i sig är ju över den 27:e december, sen är det härligt med lite ledighet och så. Så julen brukar jag känna mig färdig med, men ledigheten hade gärna kunnat vara lite längre.

Vad är viktigast och minst viktigt på julbordet?
Viktigast: skinkan, ägghalvorna och laxen.
Minst viktigt: sill, revbensspjäll. prinskorv

Vilken julmustsort är godast?

Zeunerts, helt utan tvekan. Den har lite "vuxnare" smak än övriga julmustsorter. Det är inte helt lätt att få tag på Zeunerts här i Sthlm (man hittar det på stormarknader, men de kan vara lite besvärliga att ta sig till med kollektivtrafik) så när jag inte får tag på den så blir det Apotekarnes. 

Vilket glöggmärke är godast?
Blossas vanliga starkvin 

Har du firat jul utomlands någon gång?
Nej det närmsta jag har kommit är att jag åkt till Paris på annandagen ett år. Då blev julhelgen på tok för kort.

Vilken jullåt är den bästa, varför? 
Oj. Ska man välja bara en?
Då måste det nog bli O helga natt. Kanske med Tommy Körberg.
Men det är svårt att inte slänga in It's Beginning To Look A Lot Like Christmas med Dean Martin. Det är så underbart härlig 16:e-december-och-allt-är-fint-hemma-och-jag-ska-snart-åka-hem-till-norrland-och-familjen-känsla i den :-)

Vilken julfilm är den bästa, varför?
Polarexpressen. Jag älskar Tom Hanks. Jag älskar animeringen. Jag älskar att Steven Tyler dyker upp i slutet. Jag älskar den helt enkelt. 


Bästa julkalender?
Det är nog Kaspar i Nudådalen. Men jag är riktigt förtjust i Diselråttor och sjömansmöss också.

Vilken artist tycker du är juligast av alla?
Tommy Körberg och Frank Sinatra!

Har du varit Lucia någon gång?
Haha näe. Jag har hört att det är en bra grej att kunna sjunga om man ska vara med i luciatåg...

Vad är ditt bästa råd för en bra jul?
Tipset är att börja med julklapparna redan nu. När december kommer är det avklarat och du kan ha tid att mysa. Sen ska man komma ihåg att julafton kommer den 24:e även om det inte är putsat och fejat i varje litet enskilt hörn.

Slutligen: berätta om ett julminne som betyder mycket för dig
När jag var liten så brukade Anna, granntanten, alltid låna mig en dag och vi bakade pepparkakor. Jag vet inte om det var för att hon tyckte att peppisar är roligare att baka med barn, så att hon gjorde det av egoistiska skäl, eller om hon gjorde det för min skull, eller om det var för att mamma skulle få lite tid att ta tag i saker. Men jag ÄLSKADE det.
Listan kommer från Lisas Vinterland. Om DU inte fyllt i den så tycker jag att du borde göra det :-)

Kommentarer
Lisas Vinterland säger:

Vad kul att du svarat! :)

2011-11-07 | 19:32:27
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Anna säger:

Härligt julig lista! Kanske snor åt mig den nån dag snart :)

2011-11-07 | 20:09:02
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Helena - Hellys Jul säger:

Älskar att få veta mer om de som jag har daglig "kontakt" med. Hur galet lät inte det där då... Fin lista den ska jag nog fylla i en vacker dag.



btw, vicket imponerande excelark du gjort! Hatten av!

2011-11-07 | 21:53:43
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Fanny Jäderfeldt säger:

sv: Om du klickar in på länken så ser du att de iaf tycker att det är en julmust ;)

2011-11-07 | 23:19:25
Bloggadress: http://merrychristmas.blogg.se/
Fanny Jäderfeldt säger:

sv: Javisst, jag tror inte det är något som kommer följa med mig hem, riktig julmust ska det vara =)

2011-11-08 | 00:15:28
Bloggadress: http://merrychristmas.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback