Rocky Road

I lördags var det godistillverkning på schemat. Nu är det dags för nästa bild och recept, nämligen Rocky Road. Jag gillar att blanda ljus och mörk choklad, det gör att man kan ta den där extra biten. Ska även dela med mig av ett misstag jag gjorde första gången jag gjorde dessa för fem år sedan: jag letade (och hittade) osaltade nötter att blanda i. Men då förlorade man hela grejen. Att ha saltet från nötterna är nämligen ett måste, utan saltet blir de kvalmiga, vilket jag upptäckte den hårda vägen. Jag gillar även att blanda ner Maltesers i mina RR. Det blir så härligt frasigt av dem.




Detta är årets ingredienslista:
300 g mörk choklad 
400 g ljus choklad 
2 påsar Dumlekola
1 påse Maltesers 
2 nävar mini marshmallows 
400 gram salta jordnötter 
250 gram pistagenötter, skalade

Gör så här
1. Smält hälften av chokladen på låg värme i vattenbad.
2. Hacka resten av chokladen fint, och rör ner i den smälta chokladen. Blanda sedan i samtliga ingredienser (tänk på att inte röra för mycket efter att du tillsatt minimashmallows - de smälter!)
3. Fyll smeten i en form, i ett cirka 3 cm tjockt lager 
4. Strö över lite mer minimashmallows och låt sedan stelna.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Använd receptet som en skiss. En vän till mig slängde i lite havrefras ett år, det ger ungefär samma effekt som jag vill åt med maltesers. Det går så klart alldeles utmärkt att använda sig av andra sorters nötter än de föreslagna; cashew eller macademia tillexempel. Tänk på att tillsätta lite salt om nötterna är osaltade. Grovt krossade mariekex eller biscotti ska tydligen vara trevligt, har inte testat det själv. Det är bara att kolla skafferiet :-)


Kommentarer
Lina säger:

Det här godiset är farligt gott! :D

2011-11-17 | 07:39:12
Bloggadress: http://www.sagojul.blogspot.com
Katarina säger:

Så gott det ser ut och roligt med maltesers i också :)

2011-11-17 | 08:19:02
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Helena - Hellys Jul säger:

Jag måste här och nu erkänna en sak: Aldrig ätit Rocky Road och börjar undra om det är en sekt som alla är med i utom jag. Jag vet inte hur många gånger jag läst "Rocky Road" i olika julbloggar. Det verkar vara tha' shit. För väl ta å görat. Din ser magisk ut, by the way!

2011-11-17 | 10:05:09
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Anna säger:

Håller med Helena här ovan, jag har inte heller ätit Rocky Road, men i år är det nog dags att kladda ihop en egen sats :) Nästa helg ska jag sikta in mig på, borde ju vara perfekt 1:a advents pyssel. (Helt galet btw att det är advent om drygt en vecka!)

Ungefär hur stor form använder du?

2011-11-17 | 10:26:04
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Ulle säger:

Maj gadd! Slurp vad gott. Har gjort RR tidigare och nu blev jag inte mindre sugen kan jag säga!



Jag surfar runt bland oss swappare och säger hej förresten. Hej!



Kram Ulle

2011-11-17 | 10:36:48
Bloggadress: http://julam.nu
Johanna säger:

det ser ju helt fantastiskt ut :)

2011-11-17 | 18:47:00
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/
Emelie - Emelies Christmas säger:

Det där är ju sååå gott! :D

2011-11-17 | 19:36:39
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback