Nassetassar...

...är en viktig beståndsdel i världens godaste sylta. Den har säkert ett flådigare namn, men hemma hos oss går den under namnet Grissylta! Just nu håller min mamma på att koka nassetassarna, så nu blir det jul i år igen :-)



När jag var liten så verkligen älskade jag grisfötter, men sen blev jag tonåring och tyckte att det var jätteäckligt, och det sitter fortfarande i. Vet inte, men jag har lite svårt för det där dallrande gelatingeggan runtomkring. Grissyltan har jag dock alltid älskat.

Grissylta
8-10 grisfötter
2 msk salt
2 tsk kryddpepparkorn
1½ tsk vitpepparkorn
3-4 lagerblad
(vatten så att det täcker)

1,5 - 2 kg fläsklägg
1 msk salt
10 st kryddpepparkorn
10 st vitpepparkorn
1 lagerblad
(vatten så att det täcker)

Gör så här:
1. Lägg grisfötterna i blöt över natten
2. Byt ut vattnet, koka upp grisfötterna
3. Byt ut vattnet en gång till, tillsätt kryddorna och koka upp grisfötterna igen. Skumma.
4. Koka upp fläskläggen med kryddorna i en separat kastrull. Skumma.
5. Nu ska grisfötter och fläsklägg koka under lock på svag värme i ca 2 timmar. Skumma några gånger under tiden.
6. Rensa fläsklägg och grisfötter och dela i mindre bitar.
7. Fyll på med kokspad: hälften från fläskläggen, hälften från grisfötterna. Smaka av om det behövs mera salt.
8. Fyll upp på formar.

Grissyltan kan frysas, men behöver kokas om då: Hetta upp syltan, smaka av och låt stelna igen.

Nu är jag lite nyfiken:Vad tycker ni om grisfötter?


Kommentarer
Isabell säger:

Vi ogillar grisfötter och har ej heller lutfisk på vårt julbord.

Har en annan favorit, Blana, blandar messmör och vispad grädde och kryddar med lite kanel, det äter vi på tunnbröd.

Till frukost på julafton har vi som tradition att äta blöttbröd :) Blöter tunnbröd i varmt skinkspad och äter det tillsammans med julskinka och senap eller äppelmos. Då känner man att det är jul :)

2011-12-17 | 14:13:33
kalebass säger:

Hej igen. När jag säger att jag gillar grisfötter så tror folk jag skämtar eller inte är riktigt klok...

Det var många år sedan grisfötter (och grishuvud) fanns på julbordet, men oss emellan så...

2011-12-17 | 17:58:53
Bloggadress: http://kalebass.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Jag ÄLSKAR grisfötter!!! Mamma har köpt 7 kg till mig och pappa som hon ska koka och lägga i saltlake så att vi kan kalasa i julhelgen på :-D Lovely! Det jag nog längtar mest efter faktiskt!

Och vilken underbart braig kokbok du fick, en sådan ska jag hålla utkik efter!

KRAM

2011-12-17 | 23:00:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Sarah säger:

Så jävla ÄCKLIGT.

2011-12-18 | 10:58:08
Mats säger:

Detta syltrecept är på pricken som mitt. Detta är ett måste, inte bara på julbordet.

2014-12-11 | 22:01:12
Mats säger:

Sylta på grisfötter smakar fantastiskt. Brukar göra en omgång även till påsk.

Svar: Visst är det gott :-)
För oss blir det en stor laddning till jul. Sen åker hälften i frysen. Till påsk och midsommar är det bara att ta fram en burk och smälta ner och låta stelna igen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-12 | 19:38:37

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback