Bara såååå gott till julskinka: Waldorfsallad

För några år sen fick jag för mig att göra något nytt till julbordet, och valet föll på Waldorfsallad. Sedan dess är det en av mina stora favoriter och jag ser alltid till att göra ett JÄTTElass. Salladen är supergod ihop med julskinka. Allra godast blir det med julskinka och lite äppelmos på en rostad macka, mums.



Waldorfsallad
2 dl fint tärnad rotselleri
2 lagerblad
2 dl fint tärnade äpplen (jag använde Ingrid Marie, but any will do!)
½ dl majonäs
½ dl gräddfil
Lite senap (en tesked kanske)
Citronpeppar
Herbamare Örtsalt
Grovhackade valnötter

Gör så här:
Koka rotsellerin i några minuter tillsammans med lagerblad och lite herbamare.
Under tiden: blanda en dressing på majonäs, gräddfil, senap, citronpeppar och herbamare.
Häll av rotsellerin och blanda tillsammans med äpplen, valnötter och dressing.

Salladen är även god som picnicmat på sommaren: tortillabröd som bottnas med några salladsblad, massvis med rökt skinka eller kalkonskivor och sen waldorfsallad. Rulla ihop, stoppa i picnickorgen och sen är det bara att dra iväg till stranden.

Edit: Har förtydligat receptet lite efter kommentarer från Anna och Tess :-)
Tack för att ni håller koll på mig när jag är "luddig och suddig"

Kommentarer
Tess säger:

Det lät spännande!

Är det röda äpplen du har i? Tycker mig kunna skymta någon färg i salladen :)

2011-12-19 | 14:09:22
Anna säger:

Det låter spännande, jag har aldrig ätit Waldorfsallad så vitt jag vet. Men vad är Herbamare och var hittar jag det?

2011-12-19 | 16:44:52
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Miljooooners tack för din finurliga julhälsning! Den gjorde min dag och kommer att få följa med mig i bilen i morgon då jag har 2½ timme x 2 att slå ihjäl till och från Umeå!!! Så du sätter sannerligen guldkant på min julvecka ska du veta! KRAM <3

2011-12-19 | 20:10:02
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Ha ha näe jag är väl inte direkt anonym med tanke på bloggnamnet å efternamnet jag har skratt Men det är ju bara bra, för då kan man ju få så här fian överraskningar! Har förstått av Cloudberrie/Eva att din CD är hett eftertraktad bland julswapparna :-D

Natti natti!

2011-12-19 | 22:31:12
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Helena - Hellys Jul säger:

Men det är ju en strålande kombo! Att jag aldrig har hört den förut. Du är smart du!

2011-12-20 | 16:26:05
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Anna säger:

Tackar för uppdateringen! Då ska det svängas ihop en Waldorfsallad till julbordet :)

2011-12-20 | 19:36:43
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Anna/Frostrosor säger:

Men mums och smaskens! Låter som en sallad i min smak och har faktiskt aldrig gjort en waldorf tidigare! Åker på testa-listan, kanske redan till påsk! :-)

2012-03-30 | 12:56:50
Bloggadress: http://frostrosor.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback