Julfrågor

Hittade följande lista hos Lisas vinterland så jag vill oxå vara med och svara :-)


1. Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
Lite lagom bara. Alltså jag håller på och planerar lite, läser recept och så. Men det betyder inte att jag vill att det ska vara första advent nästa söndag. Skulle nog säga att jag är en 4 på skalan. Helt planenligt med andra ord :-)

2. När vill du att första snön faller?
I oktober. Men den behöver inte stanna kvar då... Bara så att man hamnar i lite stämning och kan sitta på ett mysigt fik och dricka varm choklad (en personlig tradition - den dagen första snön faller SKA jag till ett fik och dricka choklad och titta ut genom fönstret)
Men den snö som ska ligga kvar vill jag gärna ha tidigt i den veckan som slutar med första advent :-)

3. Köper du levande gran, hugger en själv i skogen eller använder plastgran?
Äkta plast rakt igenom. Så har det alltid varit och kommer nog att förbli. Jag har inget emot äkta gran, men de barrar. Så om jag någonsin bor ihop med någon som insisterar på en äkta gran så visst. Men det innebär samtidigt att den personen övertar dammsugningsansvaret fram till midsommar. Punkt.

4. Har du redan börjat förbereda inför julen, isåfall vad?
Japp. Jag gjorde snaps häromdagen och har skrivit lite planeringslistor. Dessutom blir det ju alltid en del förberedelser redan i mellandagsrean, men det räknas inte riktigt. Det är ju mer avslutning på föregående jul :-)

5. När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?
När man känner för det. Jag känner för det nu.

6. Finns det något du vill göra annorlunda detta år mot för tidigare år? 
Julen i sig är alltid toppen. Det blir lätt så när man har världens bästa familj. Men det jag SKA göra annorlunda är att jobba mindre (dvs hålla mig till mina 38,75 arbetstimmar i veckan) för att kunna njuta mer av hela december. 

7. När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid? 
Jag börjar när jag hittar något att köpa, när jag springer på något. Brukar alltid vara klar med det mesta senast i mitten av november. Men det finns alltid nån "jobbig jävel" där jag inte har någon som helst idé om vad jag ska köpa (vanligtvis svågern, men förra julen var det min dåvarande pojkvän. Han blev jag klar med först sista helgen innan jul...)

8. Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
MVG. Julen var som vanligt underbar, men annorlunda. Tre personer som tillkom (till julfirandet, inte till världen) och två som gått bort under året. Därav att den blev annorlunda.

9. Föredrar du att vara många eller få på julafton?
Lagom. Vi är en väldigt liten familj. Bara mamma, pappa, syster, svåger och systerson finns med så blir vi precis lagom många hur många vi än blir :-) 

10. Om du fick välja; nämn tre personer du skulle vilja spendera en julhelg med och varför.
Min familj. Även om de är fler än en person så är de en enhet, så jag fortsätter med två till.
Frank Sinatra. Så att han skulle få sjunga en massa julmusik för oss.
Nigella Lawson. Så att hon får äta ett svenskt julbord på julafton, och så att vi får äta en riktig turkey dinner på juldagen. Förhoppningsvis kan jag även lära mig något :-)


Kommentarer
Lisas Vinterland säger:

Härligt, härligt :D Blir så glad över att så många vill svara :)

2011-08-24 | 09:08:37
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Johanna säger:

förstår att du saknade din pojkvän förra året, jag och min pojkvän träffades nu i februari så jag lär inte få med honom i jul heller :/ tråkigt!

2011-08-24 | 12:26:46
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback