Pepparkakshus

En sak som jag älskade med barndomens jular var det årliga pepparkakshusbaket. Mamma bakade två pepparkakshus, ett stort vackert till vardagsrummet, ett litet till mitt rum som jag fick dekorera själv. Sedan byggde vi upp ett landskap med fönstervadd, pepparkakshus, tomtar och allt som hör till. Placerad på en hög (räknat utifrån de centimetrar jag hade hunnit skaffa mig då) vit skänk. Dit drog jag fram en stol och kunde stå och titta länge, länge, länge. Vardagsrummet luktade gott av pepparkaka hela julen.

image85

Sedan jag flyttade hemifrån är denna jultradition bortrationaliserad. Det gör ingenting, för min syster har byggt ett "pepparkakshus" i keramik som min mamma har dekorerat. Doften är inte den samma, men vadå... Julen är trots allt en tid för njutning och "jag vill", inte för stress och "jag måste"

Jag flyttade till Stockholm, lärde känna lite folk. Bland annat en (vid den tidpunkten) ensamstående tvåbarnsfar. Så några jular bakade vi pepparkakshus där med ungarna. Jättemysigt. Ett år byggde vi en hel pepparkaksborg. När julen var slut sköt de sönder borgen med några "kanoner" som sonen i familjen fått i julklapp. Perfekt tyckte jag (eftersom jag anser att det är snuskigt att ÄTA pepparkakshus. De har trots allt stått en månad och samlat damm).

Ett annat "pepparkakshusminne" är ett hus jag gav bort. Berättade för killen som äger en av mina favoritbutiker AN Blomster och Inredning, att jag skulle baka pepparkakshus. Han berättade att han har önskat sig ett hus, men om man driver en inredning/presentbutik är det inte direkt så att man har tid över under december. Så dagen innan jag åkte upp till familjen i Norrland tog jag med mig mitt hus och gav det till honom. Snacka om att han blev glad. But hey, honey. That's what christmas is all about. (butiken har ingen hemsida, så det får bli en vägbeskrivning. har inte varit in denna vecka, men vis av tidigare år: när halloween passerat börjar han duka upp julen)

Hittade en rolig bok om just pepparkakshus. Bilden är hämtad därifrån. Undra om man ska ta och investera?

The Gingerbread Book, Ed. Allen D. Bragdon, New York: Arco Publishing,

Kommentarer
Helén säger:

Wow, vilket pepparkakshus!!!

Vi brukar göra ett par varje år av ett sånt där färdigt kit, barnen tycker det är kul att dekorera! :)

2007-11-09 | 18:14:30
Bloggadress: http://vardagsliv.bloggagratis.se
Tomtemor säger:

Ja, köttfärs lät riktigt gott .. undrar varför jag aldrig tänkt på det. Det måste jag ju testa i år. Tack för tipset :-)

Wow! Vilket pepparkakshus! Jag har aldrig haft någon tradition att göra pepparkakshus när jag var liten, men när barnen var små så började jag faktiskt köpa färdiga delar och så fick de dekorera själv och det har vi fortsatt med.

Ha en bra helg i ovädret
Monica

2007-11-09 | 18:22:50
Bloggadress: http://tomtemor.blogsome.com
Molly säger:

Vad fint du gjort här på sidan! Mina barn gör alltid ett pepparkakshus tillsammans med farmor och farfar och det är toppenbra för jag tror inte att jag skulle få till ett så fint hus själv. Dessutom får jag och maken tid att fixa med julklapparna...

2007-11-09 | 18:32:08
Bloggadress: http://mollysvardag.blogspot.com
pia säger:

det går bra att låna en bild från mig å min lussebulle:)till din finfina julblogg! tack för att du frågar först.
trevlig helg!
kram

2007-11-09 | 19:44:31
Bloggadress: http://baramittlillahem.blogg.se
Hanneles jul säger:

Kul. Varje jul har maken bakat pepperkakshus med barnen, alltid olika,
nu bakar barnen själva.

2007-11-09 | 23:14:17
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Hanneles jul säger:

P.S.
Inte snuskigt att äta pepparkakshus,
vårat äts på juldagen, kanske en vecka gammal :)

2007-11-09 | 23:16:23
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Julhuset säger:

Bakar alltid pepparkakshus, i år blir det nog ett tåg istället för hus. Barnen älskar att vara med och baka.

2007-11-10 | 00:49:03
Bloggadress: http://julhuset.blogspot.com/
Tomtens Dotter säger:

Helen: Färdiga kit är inte att förakta! Jag menar, man får doften + det roliga med att dekorera :-)

Tomtemor: Tack detsamma :-)

Molly: Tack, det tycker jag med *glad* Perfekt att "utnyttja gamlingarna" så att man får lite tid själv.

Pia: Tack :-) Resultatet syns i nästa inlägg *pekar uppåt*

Hannele: Okej då, är det en vecka gammalt kan jag kanske gå med på att det inte är snuskigt. Men eftersom de flesta står längre så.... Vi brukade dessutom limma ihop våra hus med limpistol istället för socker (just eftersom ingen ändå åt) och det gör ju inte det hela godare.

Julhuset: Hoppas att du lägger ut bild när ni bakat?!

2007-11-10 | 11:27:25
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Mio säger:

Jag har varje år en idé om att jag ska göra ett vackert pepparkakshus och detta slutar alltid i att vi inte har något. Jag tycker inte riktigt om att baka. Förra året och året innan har jag varit duktig och köpt en färdig sats för att barnen skall få ett hus att beundra. Trots detta har förpakningarna stått kvar i skåpet i januari. Förra åter tog min mamma sig an och bakade ett med barnen!

2007-11-10 | 19:35:37
Bloggadress: http://krypet.bloggagratis.se
Linda säger:

Ojojoj så fint!! :)

2007-11-11 | 09:43:50
Bloggadress: http://www.knorrigt.com
Lynn säger:

Det där pepparkakshuset ska jag göra nu i skolan. Går livsmedelslinjen och håller på att leta mall:P rätt svårt dock!

2007-12-04 | 12:35:20
Bloggadress: http://kattongen.blogg.se
Sofía säger:

Kan du skicka ett resept hur man gör ? Hur gör man pepparkakshus ?

2007-12-12 | 17:01:13
sam säger:

varför fins det inte nogon mal. Men de va fint

2008-11-29 | 17:39:29

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback