Saffransbullar á la Tomtens Dotter

Pojkvännen älskar saffransbullar.  På söndag är det glöggfest. Så förra helgen var det dags att baka. Till gamla läsare: förlåt mitt tjat. Till nya läsare: jag hävdar med bestämdhet att mitt recept är det bästa. Det blir saftiga, höga och luftiga bullar. För finns det något värre än en bulle som är tung, torr och kompakt?
 
Jag bakar alltid runda släta bullar. De kan sedan penslas med smör och doppas i strösocker (favoriten just nu), serveras på Kramforsvis (vänd på bullen och kleta på florsockerglasyr på den platta sidan) eller serveras som semla.

Men degen funkar så klart lika bra till "vanliga" lussekatter eller till fyllda bullar. Jag brukar ibland göra halva degen som släta bullar, och andra halvan med mandelmassefyllning.
 
 
Saffransbullar á la Tomtens Dotter
48 bullar
 
Degvätska:
7,5 dl varmt vatten
300 gram smör
2,5 - 3 dl vit baksirap
2 gram (4 kuvert) saffran
1 ägg
 
Torra prylar, blandas i vetemjölpaketet:
2 kg vetemjöl minus 5 dl!
2 påsar torrjäst för söta degar
2,5 dl mjölkpulver

Till pensling av bullarna:
0.25 dl vatten 
0.25 dl vit sirap

Gör så här:
  • Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta.
  • Tillsätt baksirap och saffran. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg.
  • Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna. Förmodligen behövs inte allt mjöl! 
  • Jäs i 30 minuter under plastfolie (eller handduk)
  • Baka ut bullar. Jäs en gång till i 30 minuter under plastfolie (eller handduk)
  • Grädda i 7-8 minuter i 200 grader
  • Pensla de varma bullarna med sockerlag (lika delar vatten+vit sirap) direkt när bullarna tagits ut ur ugnen

Kommentarer
Anne säger:

Har redan bakat två omgångar...och ätit upp.
Av de fem personerna som smakade dem för första gången så var det fem som hävdade att de aldrig kommer att baka någon annan sort i framtiden.

Svar: <3
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-04 | 09:03:50
Katarina säger:

De ser så goda ut!

2015-12-04 | 10:35:00
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Julpussar Carina säger:

Jag kan också gå i god för dem! De är supergoda och de enda saffransbullar jag bakar numera!! :)

Svar: <3
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-04 | 12:52:08
Bloggadress: http://julpussar.com
Veronica säger:

De ser helt otroligt goda ut. Får nog se till att baka dessa till helgen!

Svar: Lycka till :-) hoppas att det blir bra!
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-04 | 19:34:33
Bloggadress: http://veronicato.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback