Ruccolapesto med mandel

Ni vet den där klicken som förhöjer maten? Som gör att en och samma maträtt helt kan ändra karaktär. Just nu bor det ofta fisk och sallad på mina middagstallrikar, och det kräver lite olika "klickar" för att det inte ska vara samma lika hela tiden.

För några dagar sedan testade jag att göra pesto på ruccola istället för basilika. Och eftersom jag inte hade några pinjenötter (och för att det är snuskigt dyrt) så körde jag på skållad sötmandel istället. Väldigt gott om ni frågar mig. 
 
 
Ruccolapesto á la Tomtens Dotter
Mixa ca 0,5 dl sötmandel med 50 gram ruccola, ca 20 gram parmesan, röd chili efter behag (ca ¼ chili tyckte jag blev lagom)  och en pressad vitlöksklyfta. Tillsätt saft från ca ¼ citron. Tillsätt sedan, medan mixen går, ca 1 dl olivolja, först droppvis och sedan lite snabbare. Salta efter behag (jag använde Herbamare örtsalt)
 
 
Stekt torsk, sallad och ruccolapesto. Det gick ingen nöd på mig den dagen (heller)

Kommentarer
Anonym säger:

Låter jättegott! Jag har också ett recept på mandelpesto men med dill och västerbottensost i som är fantastiskt god till det mesta. Nu blev jag ju sugen på pasta!

2013-02-26 | 18:39:11
Frida säger:

Oj, vet inte varför jag blev anonym men det var jag. :)

Svar: Men det lät jättegott! Jag ska testa att pimpa peston med mynta nån dag.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-26 | 18:40:06
Bloggadress: http://fridolinfixar.blogspot.com
Anneth säger:

Det här var både gott och fick en fräsch klargrön färg. :-) Tack!

Svar: Kul att du testade. Ännu roligare att du gillade den!Tack för feedback, det är kul att höra!!! Ha en fin helg
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-26 | 20:50:12
Maria säger:

Åhh vilken härlig pesto!! Älskar dessa sås-röror. Äter själv inte mejeri nu så detta är så passande till det mesta!
:)

Svar: Håller med! Jag kommer att göra den fler gånger. Dessutom ska jag testa att blanda i lite mynta nästa gång, det borde bli gott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-03-05 | 15:33:05
Bloggadress: http://mariasfavoriter.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback