Vit chokladpannacotta med blodapelsinspegel

Hmm. När jag tittar i min dessertkategori så ser jag att det i princip enbart serverats pannacotta den senaste tiden. Men det är en klassiker. Och det är så himla skönt med saker som kan förberedas helt och hållet och sedan bara tas fram ur kylen. Den enda nackdelen jag kan komma på är att man kanske inte alltid har plats för 40-50 pannacottor i kylen...
 
Dessa blev definitivt väl mottagna på söndagens glögg. Den söta pannacottan tillsammans med syrligheten i blodapelsingelén blev en jättebra kombination.
 
 
Vit chokladpannacotta med blodapelsinspegel
Receptet nedan räcker till ca 40-50 minipannacottor. Alldeles utmärkt storlek som plockmat. Till dessert däremot vill i alla fall jag ha lite större portioner. Ett halverat recept i lite större glas så räcker det till ca 4 portioner.
 
1 liter grädde
1 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
185 g vit choklad (dvs 1 kaka Marabou)
4 gelatinblad
 
4 dl färskpressad blodapelsinjuice
2 gelatinblad
 
Gör så här:
  1. Lägg gelatinbladen till pannacottan i blöt i kallt vatten ca 5 minuter.
  2. Finhacka chokladen.
  3. Koka upp vispgrädden med socker och vaniljpulver.
  4. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem, smält ner dem i den heta grädden. Häll detta över chokladhacket och rör tills all choklad har smält helt.
  5. Häll upp pannacottan i snapsglas och ställ den kallt att stelna i en halvtimme, timme.

  6. Lägg gelatinbladen till gelén i blöt i kallt vatten ca 5 minuter.
  7. Koka upp juicen.
  8. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem, smält ner dem i den heta juicen. Låt svalna helt (men låt det inte stå så länge att gelatinet hinner stelna) och toppa sedan pannacottan med gelén
Hade jag inte försovit mig i söndags så hade pannacottorna toppats med en filéad blodapelsinklyfta också. Bjuder på idén i alla fall, om det är någon därute som blivit sugen på att testa :-)

Kommentarer
Ann-Sofi Matsafari säger:

Vilken härlig färg blodapelsinen gav:) Rosa det är min favorit!

Svar: Jag vet :-) och du passar i det också!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-11 | 14:32:07
Bloggadress: http://matsafari.nu
Therese Bjärstig säger:

Måste testas, blir sjukt sugen bara av att se dem å läsa receptet, och i dag fick jag äntligen tag på ett stort nät med blodapelsiner, de brukar vara de absolut godaste! KRAM

Svar: Det är det godaste som finns. Har redan ätit 5 kilo :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-11 | 17:40:17
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Sara på Vardag.nu säger:

Hm, blodapelsin till pannacottan låter bra. Det kan lätt bli lite för sött med pannacotta annars, tycker jag...

Svar: Jag gillar sött... Men just att göra dem i miniglas (glasen på bilden är 4 cm höga) så gör det inte så mycket att det är sött heller.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-11 | 21:00:21
Bloggadress: http://vardag.nu
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Vad gott det lät! Älskar vit chokladpannacotta, älskar blodapelsin, låter ju som en toppenkombination!

Svar: Ja den blev grym. En av de bättre pannacottorna jag gjort måste jag säga. Lagom "dallrig" och syrligheten och sötman blev en perfekt smakkombo. Det som kan göras bättre är som sagt att få dit någon apelsinklyfta också - sen är den tiptop :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-11 | 21:43:12
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Linda / Candygirl säger:

Sätter man chokladen samtidigt som grädden?

Svar: Ooops. Dåligt skrivet recept, ska uppdatera det nu! TACK!!Faktum är att jag inte riktigt minns hur jag gjorde det - men så här skulle jag göra om jag gjorde det idag:

Lägg gelatinbladen i blöt.
Finhacka chokladen.
Värm grädden.
Låt gelatinbladen smälta i grädden. Häll detta över chokladen och rör tills all choklad har smält.
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-01 | 14:37:47
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Linda Candygirl säger:

jag kör med gelesocker - då slipper man lägga gelatinblad i blöt! :-)

Svar: :-) Jag har bara gjort på gelésocker en gång, men jag tyckte att den blev lite gryning?
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-02 | 20:15:13
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Moa säger:

Hej!
Var har du köpt de där formarna till pannacottan?

Svar: Hej!En vän har köpt dem till mig på Martin Olsson. Tyvärr måste man ha kundnummer där - och det får man bara skaffa om man har eget företag. Därav att jag skickar iväg en lakej.... Men det går jättebra att göra minipannacotta i engångssnapsglas också, om du vill göra minisar.
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-30 | 17:58:10

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback