Gott nytt julbloggsår!

Det börjar bli dags att så sakteliga smyga igång med julen här på bloggen. I själva verket har jag varit igång ett litet tag med småsaker. Läst recept. Planerat årets glöggfest (men den hinner jag planera om många gånger innan det är dags). Funderat på julklappar. Läst gamla inlägg på diverse olika julbloggar. 
 
 
Städat förråd och upptäckt att det saknas en julgran. När jag städade undan förra julen så insåg jag att jag inte ville ha min gamla gran i ännu ett år, så jag slängde den. Tänkte köpa en ny på rean, men det glömdes bort. Sen glömde jag helt bort att jag överhuvudtaget slängt granen... Det var tur att jag städade förrådet så att jag upptäckte det i tid... I år blir det alltså Operation:Granjakt.
 
 
Tjuvstartat glöggandet. Så klart. Men glögg är ju inte nödvändigtvis en julig förekomst. Glögg, det dricker jag året runt, men med ett liiiiitet uppehåll för den allra varmaste sommaren. I en ganska närliggande framtid får vi reda på vad årets Blossa smakar, och det brukar vara det riktiga startskottet för glöggandet.
 
Jag är förresten inbjuden på Blossas glöggmingel även i år. Yippi!!! Någon annan av er, mina kära bloggkollegor, som ockås fått en inbjudan och tänker gå? Säg gärna till, för det vore himla roligt att mötas upp i sånt fall.
 
 
Med detta inlägg vill jag önska er varmt välkomna till bloggjulen 2013. Som vanligt kommer det att bli en hel del recept, tips och trix, allmänt filosoferande och mer därtill.
 
Väl mött!
 
PS:
Följ mig gärna på Facebook och Bloglovin om du inte gör det sedan tidigare :-)
 

Kommentarer
Ulla säger:

Förstås följer jag med...på båda ställena :D

Svar: ♡ ♥♡
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 08:15:57
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.com
Rubbad Hemmafru - Med ett glapp i hjärnan säger:

Jag älskar julen! Det är absolut årets bästa högtid, trots att jag egentligen inte är så förtjust i vintern =p. Glöggfest, hur går din till? Kanske vore något att ha :).

Sv; Tack så jättemycket för dina kommentarer, jag blev jätteglad när jag läste dem! Håller med dig till 100%, folk som tvingar på sig ens åsikter är ju förfasiken skitjobbiga. Och jag tror det handlar om avundsjuka och att de själva inte mår bra, annars har de väl ingen anledning att klanka ner på en! Stå på dig <3

Svar: Glöggfest is da shit! Men att berätta om den får nog bli ett helt eget inlägg imorgon. Du får en liten teaser så länge: http://tomtensdotter.se/2012/december/eftersom-mina-vanner-fortjanar-att-skammas-bort.html
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 08:49:52
Bloggadress: http://rubbadhemmafru.blogg.se
victorias jul säger:

Kul att du är i gång med julbloggandet igen.
Jag kommer inte att gå på glöggminglet, lite för långt att åka för det och jag är ingen direkt glöggdrickare

Svar: Tråkigt att du inte dyker ner, men fullt förståeligt. Det är ju en bit... Och att åka så långt för något man inte gillar verkar rätt värdelöst...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 10:43:06
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Charlie CS -Kulturtanten som cramas säger:

Kul att du är igång igen! Ska följa din blogg med glädje!

Svar: Tack för dina fina ord Charlie :-) Nu blev jag jätteglad!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 11:27:45
Bloggadress: http://kulturcramar.wordpress.com
frida säger:

äntligen är du igång då kan jag också få drömma lite om jul!!!! du är ju numera en del av min jultradition!!

Svar: Åh vad fint sagt! Nu blev jag jätteglad :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 13:24:17
Joanna / byblondie.se säger:

Ska bli kul att förja din uppdatering inför julen :)

Svar: Härligt! Häng på, imorgon blir det glöggfest :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 13:46:27
Bloggadress: http://byblondie.se
yasmine modell mamma och fru säger:

åh längtar till julen
ha en fin kväll
kram

Svar: Jag med. Eller så här: jag vill inte att det ska vara jul imorgon. Den här tiden fram till julen, med planering och fix och trix är underbar.
Tack :-) och detsamma till dig!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 18:39:13
Bloggadress: http://www.yasminegill.blogg.se
Rubbad Hemmafru - Med ett glapp i hjärnan säger:

Sv; Tack för din kommentar! "Lustigt" nog har jag varit med om ungefär samma sak. Jag växte upp med en kille som var ett år äldre än mig, eftersom min pappa var tillsammans med hans mamma. Vi stod varann väldigt nära och kände varann utan och innan, vi hade helt enkelt växt ihop. Men på grund av mig gled vi ifrån varann ett tag (det handlade om en svartsjuk pojkvän). Men så fick jag nog en dag och umgicks med honom hela dagen och kvällen. Nästa dag dog han, inte ens sjutton år gammal. Jag är så glad att jag fick den sista dagen med honom!

Visst är det som du säger, man ska vara jädrans glad att man har fått ha dessa underbara människor i sitt liv. Även om det gör ont när de försvinner ...

Jamen gör ett inlägg om glöggfesten imorgon! :D

Svar: Undra om man VET sånt på förhand? Utan att veta. Men den där "nu måste jag"-känslan måste ju komma av en anledning...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 20:15:46
Bloggadress: http://rubbadhemmafru.blogg.se
Rubbad Hemmafru - Med ett glapp i hjärnan säger:

Sv; Undrar jag också. Kanske något undermedvetet, omedvetet liksom. Tacksam är jag iallafall! :)

Svar: Nu. Nu har du fått ett glöggfestinlägg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 21:00:37
Bloggadress: http://rubbadhemmafru.blogg.se
Elin säger:

Ja, inte alls dumt med glögg, brukar själv inte dricka det året om men har flaskor varje år ståendes i skåp i köket.. Där kan man gå å sniffa när man är julsugen, hehe :P
Glöggkaraffen du har på bilden, vart är den köpt?
Min mormor har en likadan med äldre och jag har länge velat köpa en likadan men inte vetat vart den går att köpa..

Svar: Jag har köpt den på Duka. Men det är 7 år sedan nu.... Jag såg liknande på Cervera i vintras, men med en metallhållare runt öppningen istället. Också fin :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-21 | 21:21:11
Bloggadress: http://elinsjulmys.blogg.se/
Lillgarden säger:

Så mysiga bilder!
Ja varför inte börja fundera på den ljusa härliga mysiga julen nu när sommaren lyser med sin frånvaro... :)

Svar: Tack Sofie!! Och I do agree with you :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 08:59:39
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Jul hos Linda säger:

Åh så härligt att du är igång igen! Nu blir det roligare att gå igenom julbloggarna till frukosten ;)

Svar: Tack Linda :-) Nu blev jag jätteglad! Och det är kul att du är igång igen också!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 10:58:03
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Men så HÄRLIGT att du nu är igång, har väntat å längtat!!! Själv så tar jag upp julandet efter jakten, det blir så många bollar i luften annars... Men det kliar i fingrarna... Städade ur det sista hos mormor i dag å en julmugg och en jultomte fick då flytta hit. Nostalgi! Liksom en duk. Högtider är verkligen nått speciellt... Hoppas du har en fin helg, här ska vi softa med en film nu, KRAM!

Svar: Haha det är så skönt att omge sig virtuellt med andra "galna" människor. De människor som omger mig IRL pysslar mest med stånk och stön när jag börjar prata om jul. Åh de där gamla sakerna som man minns från barndomen. Klart att de ska tillvaratas!!!KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-24 | 20:59:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Maria Leskinen säger:

Så HIMLA skönt att veta att jag inte är den enda som redan börjar tjuvlängta till julen! Mysigaste tiden på året börjar närma sig :)

Tänkte passa på att fråga om lite tips när jag ändå är här. Jag bor i studentlägenhet med en kokvrå och har därför ingen ugn. Kan du rekommendera något julgodis (utöver knäck och tryfflar) som man inte behöver en ugn för att tillaga?

Svar: Visst kan jag det. Spana in kategorin "Recept - godis" så hittar du en hel del smarrigt :-) Polkabräck och Rocky Road Fudge är det som är enklast tycker jag. Tror inte att det är något av godisrecepten som kräver ugn (vad jag kan komma på på rak arm).. Det enda jag skulle undvika i en liten lägenhet är väl polkagriskok och tjong.
Och jag håller med dig, det är så mysigt! Speciellt tiden fram till jul med allt fix och planerande. Och glögg.

Ha det gott, titta gärna in igen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-01 | 23:20:19
Bloggadress: http://miabymia.blogg.se/
FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

åh, ser så mysigt ut

Svar: :-) Och snart är det dags igen.!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-01 | 23:30:57
Bloggadress: http://efji.blogg.se/
Maria Leskinen säger:

Härligt, kommer absolut använda den här diskussionen som en ursäkt till varför jag står och gör julgodis i september: "Men hallå, jag måste ju testa i förväg. Har du någonsin hört talas om ordet framförhållning?".

Svar: Like your resonemang. Så gör jag med. Min omgivning fnyste dock hånfullt åt mig förra året när jag började baka saffransbullar i augusti...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-03 | 12:08:27
Bloggadress: http://miabymia.blogg.se/
Anonym säger:

Like your svenglish! Men nog fnyste dom inte lika mycket efteråt när dom fick smaka? :P

Svar: Hehe nej då. Då fnyste de inte längre :-) Synd att du inte har ugn, annars borde du testa mina saffransbullar. Jag skryter nämligen med att ha världens bästa recept: http://tomtensdotter.se/2012/november/fick-en-fraga-om-saffransbullar.html
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-03 | 22:54:20

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback