Spelkväll: Munchkin

Nu börjar kvällarna inte bara bli kyliga. De kan faktiskt klassas som kalla. För att inte tala om mornarna, man fryser ju ihjäl om man råkat glömma halsduken hemma. Et alldeles lysande sätt att fördriva tiden under dessa kalla kvällar är att samlas ett gäng och spela spel. I vår umgängeskrets innebär det Munchkin.
 
Nån som spelat Munchkin? Nu tar jag en fördomsfull gissning, och tror därför att svaret på frågan blir nej. Varför jag tror det? Jo, därför att folk brukar se ut som levande frågetecken när jag nämner ordet. Nåväl. Munchkin. Enklaste sättet att beskriva det på är att det är ett rollspel. Hey, dra inte öronen åt er ännu, låt mig prata till punkt först. Personligen har jag alltid tyckt att det där med rollspel verkar så gravallvarligt och pretentiöst, det har aldrig någonsin intresserat mig. Men Munchkin är en parodi på hela den grejen. And let the fun begin!

Bilden visar några av de olika spelvarianter som finns, och jag har lånat den HÄR.

Det har alltså uppbyggnaden av ett rollspel; du "är" en karaktär och börjar som en liten svag skit. Efter vägen möter man monster som måste dödas och om man lyckas får man skatter som hjälper dig att bygga upp karaktären så att den blir starkare. Om man däremot misslyckas, ja då får man försöka fly. Lyckas man inte fly så blir man fångad av monstret, och då råkar man ut för Bad Stuff.
 

På ovanstående bild spelar vi Munchkin Booty, som är en spelvariant med pirattema.
 
I detta spel (som bäst spelas med 3-5 personer) gäller det att balansera på en fin linje mellan snällhet och elakhet. Man får nämligen både hjälpa och stjälpa sina motspelare en strid. I början av spelet brukar alla vara snälla, men ju längre spelet pågår, ju elakare blir man.
 
Den stora behållningen i spelet är beskrivningarna på korten. Man kan garva högt när man läser dem, och i kombination med illustrationerna så blir det allt som oftast stor humor. Gillar man ordlekar så är det ett givet köp bara för att sitta och läsa beskrivningarna. Nedan några kort ifrån Super Munchkin, som är ett spel med superhjältetema. Du kan alltså möta ett monster som heter Tree-Mendous eller träffa på några Flesh Eating Begonias som tuggar i sig dina skor. Bara för att ta ett par exempel...
Alla bilder är klickbara för större versioner.
 
Munchkin finns i flera olika varianter. I min umgängeskrets finns Bites (vampyrer), Booty (pirater), Zombies (gissa...), SuperMunchkin (superhjältar), Star Munchkin (rymdtema) och naturligtvis även originalvarianten. Ett spel kostar ca 250 kronor på SF-bokhandeln. Det finns även expantioner för en femtiolapp. Det finns till och med en expantion med jultema :-) Och på tal om ordlekar: Munckin Booty har alltså pirattema och utspelar sig således på vattnet. Vad sägs om det finurliga namnet på expantionen: Fish and Ships. Asgarv. Spelen kan blandas med varandra för ännu större spelvariation.
 
Personligen tycker jag att originalet, Bites och Booty är roligast av de versioner jag testat. Så om du och dina vänner gillar att spela spel så kan jag verkligen rekommendera att inhandla detta. Kanske kan vara en bra julklapp till någon i familjen, för mysiga mellandagar?

Kommentarer
Jessica säger:

Här har du en som spelar!!!
Vi har julversionen - askul och bra komplement till baspacket.... och passar till jul såklart ;)

Svar: Jag ÄLSKAR munchkin :-) har tyvärr inte köpt santa edition, men måste nog göra det :-) Synd att du inte bor i sthlm, då hade jag bjudit in till spelkväll
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 16:59:34
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Queen of Kammebornia säger:

Men åh, det verkar ju jättekul, ska kolla efter det nästa gång jag är på SF :) Tänkte lite på dig igår när jag gjorde Yoda soda, får för mig att du kanske skulle gilla det :)
http://queenofkammebornia.se/2012/september/yoda-soda.html

Svar: Yodasoda låter toppen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 19:23:44
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Eddie och Barnen På Bristol Academy säger:

En annorlunda blogg....det är kul! Jag kikar runt lite och hoppas att det känns okej :) Anna

Svar: Hej och välkommen och välkommen tillbaka :-) och jag ska spana runt hos dig med, men inte just idag...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 19:39:14
Bloggadress: http://bristolacademy.blogg.se
This christmas säger:

åh hihh det låter faktiskt roligt, ser mys ut också ^^

här i sthlm har det ju vart varmt i två dagar nu :( hoppas det blir kaaallare snart! längtar efter att klä mig i jacka, mössa o vantar hihh!

Svar: Hehe tidsinställt inlägg som skrevs för några dar sen när det VAR svinkallt :-) jag gillar september. Längtar inte efter mössa än...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-11 | 22:20:46
Bloggadress: http://www.thischristmas.blogg.se
Christmas Dreams säger:

Sv: man tackar! :) Japp, nu har jag återvänt, det är omöjligt att ge sig av när man en gång etsat sig fast i julbloggevärlden! :) Registrerade förresten bloggen på julbloggar.se för typ 4-5 dagar sen, visst är det du som har koll på den sidan?

Svar: Haha visst är det så. Det är svårt att hålla sig undan. Förresten: under din frånvaro blev du efterlyst... Läs kommentarerna i http://tomtensdotter.se/2012/september/det-var-ett-stort-och-praktigt-apple.html Och jag hade skrivit en så långt svar på din förra kommentar. Sen blev jag urloggad, och utan att tänka på det så råkade jag "bakfickesvara" dig. Men TACK för dina fina ord om bloggen och att den sticker ut från mängden. Det gjorde mig mycket glad.

Nja... Jag hjälpte till lite förra året med julbloggar.se eftersom jag blev less när saker aldrig registrerades. Har inte tänkt ta hand om den i år... Men jag har reggat upp dig nu iaf :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-12 | 22:24:20
Bloggadress: http://christmasdreams.webblogg.se
Marika säger:

Älskar Munchkin! Ingen i närheten, sedan jag flyttade, som förstår sig på spelet eller orkar bemöda sig att lära sig. Saknar folk att spela med - ett alldeles underbart spel! :)

Svar: Hmm... Du måste uppfostra dina vänner bättre, det hör ju jag det. Vi brukar köra en speedversion: man börjar på level2 och får 4 dörrar och 4 skatter i inledningsrundan. Så kan man börja som en lite kralligare karaktär. Kan kanske vara något för att få in de oerfarna i spelet lite kvickare?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 19:38:43

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback