Inför idrottsgalan

Ikväll är det idrottsgalan. Sveriges idrottselit på plats i Globen. Stjärnor ska glittra, priser ska delas ut och under tiden ska publik på plats eller framför TV:n bli "underhållna" med halvtaskiga skämt... Men roligt är det.

Sedan tidigare är det klart att Anja Pärson kommer för att ta emot bragdguldet. Jag tycker att galan ligger på en otroligt dum tid för vinteridrottare. Det är mitt under säsongen och tyvärr missar de viktiga dagar, antingen för träning eller vila. Sen kanske det var aningens dumt ordval i gårdagens intervju i SVT efter slalomen. Att hon "tyvärr" måste åka till Idrottsgalan. Men jag förstår henne. Det hade jag oxå tyckt. Varför inte lägga galan i april eller oktober? Då har man en hel säsong bakom sig oavsett om man sysslar med sommaridrott eller vinteridrott.

Har försökt tippa lite vinnare:

Jerringpriset
Radiosportens pris är något av det största man kan vinna. På samma sätt som en Rockbjörn är större än en Grammis... Det är ju svenska folket som utser vinnaren, inte någon expertjury.

De nominerade är:
Therese Alshammar - simning.
Mattias Ekström - bilsport.
Zlatan Ibrahimovic - fotboll.
Susanna Kallur - friidrott.
Carolina Klüft - friidrott.
Nicklas Lidström - ishockey.
Anja Pärson - alpint.

Här tror jag att Susanna Kallur sopar mattan med motståndarna. Hela Sveriges lilla älskling blev ännu mer av den varan efter sommarens friidrotts-VM när hon grät i intervjuen efter målgång. Ser inte någon i ovanstående lista som skulle kunna hota henne. Hon kommer väl att bli som Magda och vinna fyra-fem stycken. Fast nästa år vinner Charlotte Kalla.

Årets kvinnliga idrottare

De nominerade är:

Therese Alshammar - simning.
Susanna Kallur - friidrott.
Carolina Klüft - friidrott.
Anja Pärson - alpint.

Tja... Ska man se till den som gjort den bästa säsongen sett till betydelsefulla resultat? Då måste det bli Anja. En riktigt sur säsong, sen ett hemma-VM med enorm press. Och tre VM-guld. Sanslöst. Ska man se till bästa säsongen utifrån vad man presterat innan? Susanna Kallur. Hon höjde sig enormt under förra året, trots att hon "bara" blev 4:a på VM. Finfina resultat i Golden League. Åhhh vad svårt. Men jag chansar på Kallur.

Årets manliga idrottare

De nominerade är:
Mattias Ekström - bilsport.
Stefan Holm - friidrott.
Zlatan Ibrahimovic - fotboll.
Nicklas Lidström - ishockey.

Här sätter jag mina slantar på Zlatan. Japp. Så blir det.

Årets lag

De nominerade är:
Bowlinglandslaget tremanna - damer.
Skidskyttelandslaget - mixed.
Längdskidlandslaget - herrar.
Fotbollslandslaget - herrar.

Äh vad fan,,, Vi kör på bowling bara för att det är så osannorlikt.

Årets ledare

De nominerade är:
Lars Lagerbäck - fotboll.
Inês Lopes - rullstolsbasket.
Anders Pärson - alpint.
Karin Torneklint - friidrott.

Anders eller Karin. Karin får det bli.

Årets nykomling

De nominerade är:
Magnus Arvidsson - friidrott.
Jens Byggmark - alpint.
Caroline Hedwall - golf.
Charlotte Kalla - längdskidor.

Undra när man bestämde vem som får priset. Var det före eller efter Tour De Ski? Jag tänker inte låta mig svepas med av den rådande Kalla-febern utan satsar på att juryn kommer ihåg att priset gäller 2007 och att Byggis vinner.

Årets prestation

De nominerade är:
Therese Alshammar - simning.
Patrik Järbyn - alpint.
Carolina Klüft - friidrott.
Mustafa Mohamed - friidrott.

Det är nåt som är fel om inte Patrik Järbyn vinner!!!!!!!!!!!!

Årets idrottare med funktionshinder
De nominerade är:
Rullstolsbasketlandslaget - herrar.
Henrik Larsson - biljard.
Anders Olsson - simning.
Anna Polivanchuk - simning.

Här kan jag inte ens gissa....

Kommentarer
Postat av: Linda

Tack. Det blir nummer 3! :-)

2008-01-15 @ 18:29:25
URL: http://lindawashere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0