Äggande!

Hon har verkligen haft att göra, hönan! Massvis med ägg som ska värpas inför påsken, stackarn. Ingen övertidsersättning har hon fått heller. När jag visade äggskalen för några dagar sedan sa jag ju att jag sprungit på en fiffig idé. Nu är det dags att visa vad alla äggskal ska användas till:

 

Muffins!
Är det inte lysande så säg? Inspirationen hämtade jag HÄRIFRÅN, men som vanligt använde jag mitt gamla beprövade RECEPT. Äggen gräddades i ca 15 minuter. Denna gång smaksatte jag smeten genom att använda Baileys Hazelnut istället för mjölk :-)



Så här ser alltså kvällens dessert ut. Ett rede med muffinsägg blandat med vanliga godisägg. Ser himla trevligt ut om jag får säga det själv. Och det får jag ju! Som om någon kunde hindra mig... :-P



Viktigt att tänka på: Som ni kan se på bilden fyllde jag mina ägg aaaaaningens för mycket. Det pöste över rätt rejält om man säger så! Ingen fara egentligen MEN... Det tråkiga var att där muffinsen pöste över så tappade äggen en del av färgen. Vet inte riktigt hur många ägg en sats räcker till. Jag hade 18 äggskal. Gjorde dubbel sats muffinssmet. Fick över så det hade räckt att fylla 3-4 ägg till lika mycket som jag fyllde dessa - vilket alltså blev på tok för mycket. Men säg att en sats av grundreceptet lugnt och ledigt räcker till att fylla 12 äggskal. Minst!

Hoppas att ni får en trevlig långfredag! Det tänker jag ha!


Kommentarer
Leo säger:

Snacka om ägglossning!

2012-04-06 | 08:24:50
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Linda/Candygirl säger:

Häftigt.... hur fick du i muffinssmeten.. inte genom det pyttelilla urblåsningshålet väl?

2012-04-06 | 09:56:07
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Leo: japp, det kan man säga :-)



@Linda: jag gjorde hål bara på en sida, ca 1 cm stora (så var planen i alla fall - men sen blev några hål större...) Anyway, sen fyllde jag en spritspåse med muffinssmet och spritsade in den i hålet :-)

2012-04-06 | 12:16:25
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Så läckra äggen blev, tack för dina tips å råd, skall sparas till nästa år! Å din påsk ser inte ut att varit så illa pinkad, undantaget disken då ;-) KRAM

2012-04-09 | 19:23:51
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Therese: Haha näe, disk är aldrig speciellt kul! Men påsken var det.

2012-04-16 | 22:21:14
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback