Sprit, sprit, här var det sprit

För några veckor sedan hade jag och Eva en riktigt härlig lördag. Vi började med en långpromenad i höstsolen. Vi stannade till och plockade nypon. Sen hade vi en heldag hos henne där vi gjorde gele, äppelmos, snaps och likör. Fick massvis med kärlek från hennes fantastiska knoddar också. (En vecka senare fick jag en inte fullt lika fantastisk förkylning av dem...) 

Allt började med slånbär. Vi har enormt mycket slånbär bredvid jobbet. Från början hade vi inte en susning om vad det var för bär men vi hade funderat en hel del. En dag, när vi var på väg på lunch, stod det en tant och plockade och då passade vi på att fråga vad det var. Hon babblade på om gele och saft, men nånstans i bakhuvudet hade jag ett minne av slånbärslikör. Tanten ville inte alls prata om likör, inte alls min sssöta. Så jag frågade min allvetande moder istället och det visade sig att hon hade koll på likören OCH receptet. Hon passade även på att tigga till sig en flaska.

Snyggt med sladden från kaffebryggaren som hänger ner va? Inte.
I den höga smala flaskan: Slånbärslikör
I burken: Nyponnubbe som ska dra en månad till
I de två mindre flaskorna: Julsnapsen som jag gjorde för nån månad sedan...

Slånbärslikör på mammas vis:
(eller från Stora Kokboken om man ska vara ärlig)
1 liter frostbitna slånbär (släng dem i frysen över natten om frosten inte kommit till dig än)
1 liter okryddat brännvin

Rensa och skölj bären (du behöver inte ta bort kärnorna).  Lägg bären i en stor burk eller flaska och häll på spriten. Tillslut burken och låt den stå i ca 3 veckor. Skaka då och då. Bli inte rädd av att det ser slemmigt och äckligt ut!
Sila bort bären efter tre veckor.

Sockerlag efter 3 veckor (per liter avsilad bärsprit):
1-2 dl vatten
5-6 hg strösocker

Koka sockerlag och låt den svalna. Blanda med bärspriten och häll upp på flaskor.

Nyponnubbe:
Inspirerad av ett likörrecept som mamma skickat. Men vi ville göra nubbe istället. 
0,5 liter nypon, urkärnade och mixade i småbitar
7 dl sprit (vi hade inte mer kvar efter att ha gjort slånbärslikören)
1 msk socker
1 kanelstång
Ett stänk citron

Blanda allt i en stor burk (bryt kanelstången i bitar först). Låt stå i två månader och skaka burken några gånger i veckan. Sila flera gånger och häll upp på flaskor.

Jag vet att den första julnubben blev god. Jag vet att slåbärslikören blev god. Hur nyponnubben blir återstår att se. Men jag väljer att tipsa redan nu, eftersom det är dags att bege er ut och plocka om ni vill härmas :-)
 
Edit 2011-11-25, angående nyponsnapsen: Det står i receptet att snapsen ska silas flera gånger. Så jag silade en gång genom kaffefilter. Använde tydligen det sista och ställde in den i kylen medan jag handlade nya. Tar fram nubben ur kylen igen och får en liten chock. Jag har inte gjort snaps. Jag har gjort jello-shots. Nypon är tydligen väldigt pektinrika... Jag passade på att fråga kryddmästaren på gårdagens snapsprovning om det fanns något att göra, och han gav mig tipset att inte sila snapsen i rumstemperatur, utan sila den i kylen. Och det gjorde susen. Nu blev det en klar och fin snaps. God var den också.

Kommentarer
TinaGustafsson.com säger:

Härligt att julförberedelserna börjar komma igång! :-) Själv hittade jag en snaps som skulle stå ett helt år så jag gjorde iordning årets snaps redan förra året :-)



Tråkigt förresten att man inte blir godkänd som julblogg men jag kan förvisso förstå det!



Min julblogg Tina´s Jul verkar ha försvunnit från julbloggar.se :-(

2011-10-02 | 20:47:17
Bloggadress: http://www.tinagustafsson.com
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Vad roligt att göra saker med nypon! Jag har funderat på det men inte kommit mig för det än.



Jag har faktiskt en bild på amaryllisen i fiskskålen, tyvärr då den "sjöng på sista versen", så det var lite finare ett par dagar tidigare.

http://pysselmani.blogg.se/2011/january/vattenbrist-i-fiskskalen.html

2011-10-02 | 23:20:34
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se/
Linda säger:

Det har du rätt i, jag bär med mappen till skolan så det får räcka så:).



Skratt...sladden la jag inte märkte till förrän jag jag läste en andra gång.

2011-10-03 | 00:14:41
Bloggadress: http://nakit.webblogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Tina: Spännande med snaps som ska stå ett år. Du lägger väl ut receptet senare?



Alexandra: Skitsnyggt! Finns risk att jag liftar idén!



Linda: Hmm... jag kanske ska sluta påpeka fel jag gör - så kanske de inte märks...

2011-10-03 | 07:21:00
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Tess säger:

Tyckte att jag såg någonstans att du jobbade lite med jullistan? Eller har jag drömt det? I så fall har jag en liten fråga!

2011-10-04 | 22:21:55
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback