Skinksnurror och leverpastejsnittar

Glöggfest i söndags. Skinksnurrorna hade strykande åtgång. Det var inte lika stor omsättning på leverpastejsnittarna, vilket är lite konstigt för de är supergoda. Men mina vänner kanske inte är några leverpastejsmänniskor.



Skinksnurror
8 skivor mjukt tunnbröd (rektangulärt)
500 gram julskinka
100 gram philadelphia
2 msk äppelmos
3 msk vanlig sötstark senap
Santa Maria Forest Blend

Gör så här:
1. Blanda philadelphia, äppelmos, senap och Forest Blend. Bred ut på tunnbrödet.
2. Lägg några skivor skinka på varje tunnbröd och rulla ihop
3. Skär i munsbitar

Förbered: Gör steg 1 och 2 dagen innan partajet. Skär i snittar vartefter det går åt.


Leverpastejsnittar
Svartbröd, kavring eller vörtbröd
200 gram leverpastej (jag använde Arbogas bredbara)
50 gram Philadelphiaost
2 msk mörk rom (jag använde Captain Morgan)
1 msk grönpeppar, krossad
Herbamare örtsalt
Chilisylt, rödlöksmarmelad eller någon annan god "klick"

1. Krossa grönpepparen lätt i mortel och häll på rom. Låt det stå och dra några minuter
2. Blanda leverpastejen med philadelphia, rom och kryddor
3. Skär brödet i lagom munsbitar
4. Bred en klutt på varje brödbit och lägg på en klick chilisylt eller vad du nu väljer att ha på.

Förbered: Skär brödet och gör i ordning leverpastejsgucket dagen innan. Då hinner kryddorna utvecklas lite oxå. Gör i ordning snittarna vartefter.

Den röda skålen i bakgrunden innehåller en lingoncreme från Monika Ahlbergs julkokbok. Monika serverade den med hyvlade pepparkakor, jag nöjde mig med köpe-Oscars. 1 burk philadelphia blandas med 0,5 dl rårörda lingon. That's it. För att vara helt ärlig så var det ingen höjdare. Cremen var jättegod MEN kombinationen var inte så super. Däremot kan jag tänka mig att det är supergott att toppa pepparkaksmuffins med.

Kommentarer
Anna säger:

Skinksnurrorna ska vi prova i jul! Låter hur gott som helst, och enkelt vilket ju är bra. Leverpastejen låter också god, men misstänker att den inte går hem lika väl hos alla i familjen...

2011-12-13 | 18:40:49
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Helena - Hellys Jul säger:

Tunnbrödssnittar är världens bästa grej. Alltid poppis! Äppelmos med senap låter som en hit! :)

Jag använder gärna lefsor från Norge i stället för tunnbröd. Om du inte vet vad lefsor är så är det ett hårt norskt tunnbröd som du mjukar upp med vatten, låter ligga inplastade i 20 minuter och sen är de enormt saftiga. Förr fanns dessa lite överallt i butikerna men nu för tiden ber jag alla jag känner som ska till vårt grannland ta med sig ett gäng förpackningar hem.

Hoppas din lucia-dag har varit toppen :)

2011-12-13 | 19:31:13
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Emelie - Emelies Christmas säger:

MUMS :D

2011-12-13 | 20:59:43
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Det där är verkligen en favorit, skinsnurror! Perfekt förrätt som kan intas på stående fot då man är många:)

2011-12-13 | 23:20:52
Bloggadress: http://matsafari.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback