Nubbe

Efter att ha suttit och läst Monicas Jul i några veckor blev jag plötsligt sugen på att göra snaps. Konstigt hur min hjärna funkar. I år har jag lusläst snapsrecept och senapsrecept. Jag dricker inte snaps och jag äter verkligen inte senap. Underligt. Undra om det är utmaningen i att laga något "gott" men ändå inte tycka om det själv?

Blev som sagt inspirerad av Monicas jul. Det finns rätt många recept där, men som vanligt kan jag inte hålla mig till recept utan måste sätta ihop 4-5 stycken till något eget haha... Och blir det inte gott som nubbe kommer det om inte annat att vara dundergott att blanda en Ginger Ale-grogg på :-)

Så här gjorde jag i alla fall:

50 cl renat
Skal av en apelsin
Skal av en citron
en liten bit ingefära
en kanelstång
en halv vaniljstång
1 tsk socker
1 tsk kardemummakärnor

En stor burk:
Jag skalade citronen och apelsinen med potatisskalare och skar sedan bort allt vitt som råkat följa med. Ner i burken. Skrapade ur vaniljstången och la rubbet i burken. Därefter åkte socker, kanel, ingefära, socker och kardemumma ner. Sen spriten.

Innan jag går och lägger mig ikväll ska jag fiska upp ingefäran.

Sen får jag skaka burken en gång om dagen i ca en vecka, sen ska den silas.

Edit, dagen efter:
Snapsen smakade inte tillräckligt mycket ingefära igår, så den ligger kvar.
En till kanelstång fick också åka ner i burken.

Däremot är citrusskalen bortplockade nu.

To be continued i guess :-)

Edit, en vecka senare:

Nu är snapsen silad och upphälld på flaskor.
JAG tycker att jag lyckats, så det får nog faktiskt bli en lilling för mig på julafton (för första gången i mitt liv). Det enda jag grubblar på är följande: Eftersom jag - som ju inte dricker snaps - tycker att den är god... Undra då om folk som faktiskt uppskattar en nubbe kommer att tycka om den...?


Kommentarer
Johanna säger:

oj, det låter riktigt gott! Nu blev jag också sugen på att testa det :) Jag kan förstå vad du menar, det är samma sak med mig och bakning egentligen. Jag älskar att baka, men det är egentligen få saker i bakväg jag tycker om att äta. Ändå är det något i att kämpa för att få det rätt och snyggt som gör att jag bakar MASSOR :P

2011-08-23 | 12:29:16
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/
Svensk Jul säger:

Jag har också planer på att göra egen snaps i år. Ditt recept verkade väldigt gott.

2011-08-23 | 19:28:16
Bloggadress: http://svenskjul.wordpress.com/
Victorias Jul säger:

Du är som mig, jag gör också saker till jul som jag inte äter som att lägga in sill och rödbetssallad tex.

2011-08-27 | 20:09:37
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback