Lite godsaker...

Gårdagen har varit toppen! Vaknade upp hos pojkvännen, såg att världen var vackert vintervit (även om det bara var ett par centimeter), blev hämtad av Eva och så styrde vi kosan mot Barkaby. Det blev ett nytt skrivbord och diverse krafs inhandlat där. Vidare till Jysk och Rusta. Har äntligen hittat en slinga till julgranen som INTE är formad som en lång cirkel. Istället är det en koppling högst upp där det sitter 6 slingor som man sprider ut var för sig.

Sen åkte vi hem till Eva för lite julbak, mys, god middag och glögg. Hennes små grabbar är små söta monster fyllda med massvis med energi och höga ljud, men även fyllda med massvis med pussar, kramar, dans och gos. Hennes stora grabb (maken alltså) lagade älggryta med timjan och citron. Smakade smaskens. Underbar familj, me like them a lot!

Testade även två nya godisrecept, där båda blev goda.
Håll till godo med recepten:


Iskokos
Receptet kommer från Elisabeth Johanssons bok Godis (som jag förövrigt kommer att skriva lite om när jag provlagat fler recept - den är inspirerande!)
200 gram (en påse) kokos
1½ dl kondenserad mjölk
250 gram florsocker
Röd karamellfärg

Blanda kokos med kondenserad mjölk.
Sikta över florsocker och rör ihop.
Bred ut HÄLFTEN av massan på ett bakplåtspapper, ca 1 cm tjockt. Försök få raka kanter på din "kokosmatta".
Blanda resterande kokosguck med några droppar röd karamellfärg och bred ut det ovanpå.
Låt stå i kylskåp några timmar, skär sedan upp i fyrkantiga rutor.

Kommentar efter att ha testat receptet första gången: Jag gillar inte kokos, men pappa gör, och hela familjen måste få sitt när det är jul. Men det jag kände spontant var att det smakade ungefär som innandömet i Bounty - vilket naturligtvis leder till att nästa gång jag gör detta recept kommer jag att nöja mig med en färg på massan och sedan doppa bitarna i choklad.


Polkabräck
Receptet kommer ifrån Julgodis - de där bakböckerna som Aftonbladet sålde i vintras och våras.
200 gram mörk choklad
200 gram vit choklad
2 dl polkagrisar
Nån droppe pepparmyntolja

Smält den mörka chokladen. Bred ut den på ett bakplåtspapper ca ½ cm tjockt eller lite tunnare. Låt chokladen stelna helt.
Krossa under tiden polkagrisarna så att du har lite småsmulor och lite grova bitar.
Smält den vita chokladen. (Om du vill kan du spetsa den lite med några droppar pepparmyntolja) 
Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.
Bryt i bitar när chokladen har stelnat.

Kommentar efter att ha testat receptet första gången:
Vi körde hälften mörk, hälften ljus choklad i steg 1. Vi hade problem att få den vita chokladen att smälta fast i den mörka - när vi bröt bitarna delade de på sig. Jag tror att man ska se till att göra lite mönster i den mörka chokladen med en gaffel, så att chokladsorterna lättare "hakkar i" varandra. Men smaken var det inget fel på. Definitivt ett recept jag kommer att göra igen.


Nu väntar frukost i sällskap med Jakob och Anders och damstafetten.


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback