Julklappstips: Böcker är alltid en bra present

Fortsätter julklappstipsandet med den klassiska gåvan åt alla bokmalar, ungdomar, de som har allt, barnen, mor- och farföräldrar, hemmakocken och alla andra. De allra flesta blir glad över en bra bok. Nedan följer några av mina personliga favoriter:

image144
Parfymen - En mördares historia
Författare: Patrick Süskind

En bok som är alldeles vidrig och underbar på samma gång. Jag rycktes in i huvudpersonens liv, kände medlidande, förundran och efter ytterligare några sidor hatade jag honom. Därefter började jag fundera på hans psykiska hälsa och kom tillbaka till medlidande-stadiet. Boken blev film häromåret.

Grenouille kommer till världen under en grov träbänk där hans mor rensar fisk. Platsen är Paris Hallar, tiden 1700-tal. En vanlig människa skulle snabbt gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter utgör. Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro. Han lever i en obruten isolering. Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint att han i mörkret kan följa en enskild människa rakt genom stinkande människomassor, på flera kilometers avstånd. Han glömmer aldrig en lukt.

Dofter blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler. Som världens mest framstående parfymör kan han konsten. Men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor...



image146
Harry Potter och Dödsrelikerna
Författare J.K Rowling

Ingen har väl missat att sista Harry Potter-boken har släppts? Jag gillar verkligen den serien, trots att jag nog får klassas som vuxen sedan ett antal år tillbaka... Kanske lite fel att säga att detta är en personlig favorit, har inte "läst" sista boken ännu. Jag väntar nämligen på att den ska komma ut som talbok. Krister Henriksson är den som har läst in denna serie, och han gör det fantastiskt.

Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. Medlemmar ur Fenixorden ska komma och hämta honom och föra honom till en säker plats, utan att Voldemort och hans anhängare får reda på vart han tar vägen. Men när han väl kommit i säkerhet - vad ska han göra då? Hur ska Harry kunna utföra den livsfarliga och omöjliga uppgiften som professor Dumbledore har gett honom?

image147
The Genesis Code (Fader: Okänd)
Författare: John Case

En av mina absoluta favoritböcker som sedan länge funnits i min bokhylla (du som lånat den, vänligen lämna tillbaka!). Jag ljuger inte om jag säger att jag läst den säkert 20 gånger. Bör tilltala de som gillade Da Vinci-koden av Dan Brown. Denna bok är dock många gånger bättre. Har surfat runt och försökt hitta den på svenska utan framgång. Den finns dock i engelsk utgåva på Akademibokhandeln.

Joe Lassiter is an ex-FBI investigator bent on revenge. His sister and young nephew have been murdered and the killer hospitalised. Despite warnings from the police Lassiter will stop at nothing to discover why. His search leads him to uncover an attempt by the Vatican to destroy all traces of a discovery that has sent them into such an alarm, that they have charged a right-wing fundamentalist hit-squad to rid the world of all evidence of it. The discovery originates from a confession in a remote village in Italy. A confession that sends the local priest into a panic and the Vatican into an uproar. The confession belongs to the late Dr Franco Baresi, and concerns the work at his fertility clinic - a fertility clinic that Lassiter's sister attended and, as he horrifyingly discovers, all the other victims in a recent series of murders that have swept the world. Women who were infertile until they attended the clinic. Lassiter must discover the remaining mothers before the hit men, and meanwhile his sister's killer is on the loose...

image148
Night trains (Nattåg)
Författare: Barbara Wood och Gareth Wootton

Denna bok är det som upptar mina händer för tillfället. Ytterligare en favoritbok som verkar svårfunnen på svenska. Har hittat den på engelska på Adlibris dock. Gillade du filmen Schindlers List? Gillar du att läsa? Då är chansen stor att du gillar denna bok.

Polen under andra världskriget. Den strategiskt belägna staden Sofia hotas att helt förintas av tyska soldater. Maria Duszynska och Jan Zzukalski är läkare på stadens sjukhus. Tillsammans gör de upp en djärv plan - de ska iscenstätta en falsk tyfusepeidemi och därmed tvinga nazisterna att dra sig tillbaka. Kuppen ser till en början ut att lyckas... Men hur länge ska deras tur hålla? I samma stund som fiendens misstankar väcks kommer allt att vändas i en blodig tragedi.


image149
Typ trettio
Författare: Lisa Jewel

Typisk "chic lit" för den som gillar Helen Fieldings förvirrade Bridget Jones, Marian Keyes böcker eller för all del Denise Rudberg.

Tänk dig att du springer på ditt livs stora kärlek tolv år efter att hon försvann, att hon är snyggare än någonsin och att hon gärna går på date med dig. Det här händer Dig Ryan samma dag som han fyller trettio. Tänk dig sen att du är Nadine, Digs bästa vän sedan femton år, och att den stora kärleken visar sig vara Delilah, din rival redan i skolan. Kan man klandra dig då om du plötsligt börjar göra fåniga saker som att spionera utanför Digs hus mitt i natten eller ringa DIN gamla kärlek som idag är om möjligt ännu mer fel än han var för tio år sedan?

image150
Köksmix - Idé- och receptbok

Författare: Lotten Thörngren

Perfekt present till den som precis ska/har flyttat hemifrån, studenten eller den som av andra anledningar vill/måste leva snålt. Egentligen är enda nackdelen med boken den lite "klämkäcka och hurtiga" tonen.

Sparmat, festtips, snabblagat ? I Köksmix finns både de snabba och enkla recepten att ta till när tiden är knapp, må-bra-mat och tips på hur man ordnar en fest med små medel. En härlig mix av lättillgänglig matglädje, inspiration och fiffiga tips för kök och hem som gör vardagenenklare. Med praktiskt snöre att hänga på en krok i köket ? lätt tillhands när du behöver den! Lotten Thörngren har skrivit fyra succéböcker för fattiga gourmeter, och i Köksmix finns ett urval av hennes bästa recept och tips samlade tillsammans med en hel del annat smått och gott för köket. Hon har även gjort illustrationerna.

image151
Annas Mat
Författare: Anna Bergenström

Min favoritkokbok. Den innehåller allt. Och då menar jag ALLT. Det som tilltalar mig är att den är skriven helt utan pekpinnar. "Ta lagom av det, men lite mindre av det andra. Krydda med lite av den kryddan, men har du den inte hemma funkar det jättebra med XX istället." Kanske inget för de som är helt gröna i köket och faktiskt VILL ha pekpinnar och regler att luta sig mot. Men för alla som lagat något annat än nudlar och Mamma Scans köttbullar är detta en bra inspirationskälla. Om denna bok redan råkar finnas hos mottagaren så får jag rekommendera hennes "Kärlek, oliver och timjan" istället.


Sådär. Thats it for today. Det kan hända att jag uppdaterar listan senare. Skriv gärna en kommentar och tipsa om din favoritbok, eller den bok du vill att Tomten ska ge till dig.

Kommentarer
Andrea säger:

Hittade en rolig kalender alldeles nyss

www.pagen.se/julkalender

Mycket intressanta julfakta som passar bra in i din blogg

Tack för trevlig läsning
/Andrea

2007-12-04 | 21:09:41
Ica (Tomtens Dotter) säger:

Tack för tipset, ska kolla in det

2007-12-04 | 22:58:54
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback