Favoriten på julbordet

Jag är ingen älskare av julmat egentligen. Köttbullar, prinskorv och revbensspjäll har mamma rationaliserat bort för länge sen eftersom hon ändå fick slänga det mesta. Ansjovis gillar jag inte, så Jansson går bort. Sill är inte min grej (eller rättare sagt- inlagda saker är inte min grej).

Men det finns några saker jag älskar.... Sånt som jag kan mala i mig så det står ut genom öronen. Favoriterna är:

Julskinka
(kommentar överflödig)

Ägghalvor
Brukar göra en klassisk variant med majonäs, räkor och dillvippa.
Samt en lite mindre klassisk variant med löjrom och pepparrot. Egenkomponering, så ta måtten med en nypa salt...

Till 10 ägg
10 hårdkokta ägg
100 gram (en halv burk) philadelphiaost
Lite Creme Fraiche (ca 2 msk)
½ finhackad rödlök
Pepparrotsvisp på tub (ca 2 msk)
Svartpeppar
Citronsaft
Dill
Löjrom (the more, the merrier som vi säger i norrland)
Citron, skivad och varje skiva delad i fjärdedelar

Halvera äggen och peta ur gulan i en skål
Blanda äggula, philadelphia, creme fraiche och pepparrotsvisp. Konsistensen ska vara ganska fast, rinner den så fyll på med philadelphia
Smaksätt med lök (spara lite till garnering), svartpeppar, citron, dill (spara lite till garnering) och lite löjrom
Fyll "hålet" i äggvitan med röran
Toppa med löjrom och en citronbit. Strö över lite lök, dill och grovmalen svartpeppar

(Hittade ett recept hos Hemgalen idag som man kanske kan göra som en tredje variant-Saffransräkor med vitlök och sambal oelek)

Waldorfsallad
2 dl fint tärnad rotselleri
2 dl fint tärnade äpplen
½ dl majonäs
½ dl gräddfil
Lite senap (en tesked kanske)
Svartpeppar
Citronsaft
Grovhackade valnötter

Koka rotsellerin i några minuter.
Under tiden: blanda en dressing på allt utom valnötter och äpplen.
När rotsellerin kokat så blandas den tillsammans med äpplen, valnötter och dressing.
Underbart till julskinkan.

Kommentarer
ROOMSERVICE säger:

Oj, vad du hittat gott, var på julbord i dag med några konsulter. Och där slog mimosasalladen och skinkan in som en femetta!

2006-12-21 | 02:44:28
Bloggadress: http://roomservice.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback