Putsa silvret utan ansträngning

Om man är lycklig ägare av en uppsättning silverbestick så ska man bannemig se till att använda dem också. Jag har tyvärr ingen egen uppsättning, men det har min syster, och vi använder alltid dessa till juldukningen. 
 
Silver kan ju bli lite tråkigt när det får ligga. Och att putsa bestick är ÄNNU tråkigare. Men det behöver man inte göra. Putsa alltså. Istället så kör vi ett gammalt husmorstrick.
 
 Längst till höger ser ni rester av ett kärringtrick som INTE fungerar:
att putsa silvret med ketchup. Låt bli det.
 
Lägg aliminiumfolie i botten av diskhon, en gratängform eller liknande. Tillsätt en rågad matsked bakpulver och häll över kokande vatten. Lägg ner besticken och ta en glöggpaus. Under tiden du dricker glögg så pågår det magiska saker. Utan ansträngning blir silvret blankt och rent och fint igen. Bara att skölja av och torka torrt sen är det fint som snus :-) Vad det är som gör att detta fungerar vet jag inte. Jag vet bara ATT det funkar. Det räcker för mig.

Kommentarer
kloooooooooooon säger:

det är koppar man putsar med ketchup :) puss!

Svar: haha! inte undra på att det inte fungerade :-p
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-16 | 08:22:59
Lillgarden säger:

Kan spela mindre roll HUR det fungerar bara det fungerar!! Bra tips! :)

2015-12-16 | 09:01:09
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Carolina säger:

Fantastiskt tips, blir sugen att testa med en gång!

2015-12-16 | 09:43:33
Bloggadress: http://enmassajul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback