Latmaskens leverpastej med champinjoner

Handen på hjärtat: vem har tid att göra jul på samma sätt som man gjorde för hundra år sen? När kvinnorna inte arbetade OCH dessutom, om hemmet var välbärgat, hade tjänstefolk? Nej. Tänkte väl det. Idag gäller det att hitta smarta genvägar. Göra de saker som känns viktigt från grunden och hitta smarta fuskvägar och tjuvtrick för resterande delar.
 
Detta recept är ett sådant tjuvtrick. Att ta en färdig produkt och smaksätta den lite. Göra den till sin egen. Detta recept hittade jag på Helenas första blogg Hellys jul. Det föll i glömska, men nu har jag provat. Och gott blev det. Naturligtvis har jag anpassat receptet lite, men Helenas originalrecept hittar du HÄR
 
 Det är verkligen inte lätt att få leverpastej att se GOD ut på bild. Men tro mig: det är gott! Mycket gott.
 
Latmaskens leverpastej med champinjoner
200 g bakad leverpastej (jag använde Arbogas bredbara)
6-6 färska champinjoner
2 msk finhackad lök
4 msk halvsöt madeira
1/2 dl vispgrädde (cirka)
1-2 krm salt
1 tsk grönpeppar
1 msk mörk rom
Gör så här:
  • Finhacka champinjonerna och hacka löken. Blanda svamp, lök, kryddor och madeira i en kastrull och koka tills all vätska kokat in. Låt kallna.
  • Rör pastejen smidig och blanda i grädden efter hand. Tillsätt champinjonhacket och smaka av med salt, nymald grönpeppar och rom.
  • Blanda väl och lägg i en skål eller pastejform. Ställ den väl övertäckt i kylen över natten.

Kommentarer
Ulla säger:

Tack igen :)
Det var gott. http://jouluni.blogspot.fi/2015/12/aamupalalla.html
God Jul!

2015-12-23 | 10:49:13
Bloggadress: http://Http://jouluni.blogspot.fi
Ulla säger:

Tack igen :)
Det var gott. http://jouluni.blogspot.fi/2015/12/aamupalalla.html
God Jul!

Svar: god jul, Ulla ❤
Erica AKA Tomtens Dotter

2015-12-23 | 10:49:22
Bloggadress: http://Http://jouluni.blogspot.fi

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback