Färska fikon - nu är det säsong

Färska fikon. Det är något helt annat än de torkade sockerbomberna som brukade finnas på julens gottebord när jag var liten. Färska fikon är söta och goda - men inte så klibbigt söta som sina torkade kompisar. Det är helt perfekt att piffa upp en sallad eller en macka med.
 
Färska fikon är en jättebra matchning med dessertostar. Gorgonzola och chevre tillexempel. Det är även gott att klyfta fikon och ha dem tillsammans med italienskt plock, parmaskinka och liknande godsaker.
 
Just nu är det säsong för sydeuropeiska lila fikon. Säsongen håller i sig fram till mitten av oktober ungefär. Därefter kommer de sydamerikanska gröna fikonen som inte är lika söta, men goda ändå. Tänk på att fikon inte fortsätter att mogna efter att de har plockats, så välj inte de hårda frukterna i butiken.
 
 
Eller så kan de få vara med i en sallad. Som här tillexempel. Romansallat, färska fikon i klyftor, coctailtomater, grillad kyckling och gorgonzola. Några drag med svartpepparkvarnen, lite flingsalt över fikonen och tomaterna. Ringla över olivolja och droppa på lite crema di balsamico. Middagen klar på 5 minuter, men smakar ljuvligt.
 
Bjuder även på ett tips från arkivet: Baconlindade fikon med getost. Smaklig spis :-)
 

Kommentarer
Lillgarden säger:

Aldrig testat färska fikon, blir liksom inte klok på vad man gör med dom, hur man äter dom. Men det där med bacon och ost lät ju inte fel inte...

Svar: Testa att ha dem i en sallad vilken som helst. De mår bra av lite salt och lite syra :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-04 | 10:25:00
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Nilli säger:

En grym dessert med fikon är att göra egen balsamicosirap, lägga i fikon som får götta till sig och bli varma, servera med vaniljglass! Farligt gott!!!

2014-09-04 | 16:46:47
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Nilli säger:

Glömde att det ska vara rostade pinjenötter på också! MUMS!

Svar: Det där lät Hur Gott Som Helst. Jag skulle kunna tänka mig att smaksätta glassen med rosmarin och honung till det
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-04 | 16:47:42
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Lillgarden säger:

Sv: får nog ta och testa det en dag minsann! :)

2014-09-06 | 13:12:56
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Nilli säger:

Ja, glass med rosmarin och honung borde bli helt sjukt gott till!

Svar: Det borde snart bli ett litet experiment :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-09-07 | 11:27:49
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback