Zyndigt gott, Ripa!

För ett par veckor sedan stod en härlig kasse och väntade på mig i trapphuset när jag kom hem från jobbet. I den stod det fyra flaskor glögg, två från Ripa och två från Tegner&Son. Från Ripa kom två flaskor av årets nyhet: Ripa Zin, en rödvinsglögg på Zinfandeldruvan. Ekologisk dessutom, man tackar!
 
 
Glöggen kommer i två storlekar: 75 cl och 37,5 cl. Gillar att den kommer i halvflaskor - det är bra när man vill testa. Men man kan lika gärna gå på den stora flarran på en gång, it's a keeper. 
 
Doften är bra. Ordentlig liksom. Varm och kryddig, precis som en rödvinsglögg SKA dofta.
 
 
Men hur smakar den då? Jo. Den smakar som en rödvinsglögg utan några större krusiduller. För mig är det ett bra betyg, jag vill inte ha en massa konstigheter med glögg (även om det är kul emellanåt). Den har en lite kraftigare kardemummaton än vad exempelvis Blossa har - vilket jag gillar!
 
Ripa Zinfandel finns på systembolaget från den 3:e november. Alkoholhalten är 12,5%.
75 cl kostar 69 kr. 37,5 cl kostar 45 kr. 
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.
 
 

Kommentarer
Jessica säger:

Bra med ekoglögg! Huvudsaken är att starkglögg och vinglögg inte bara smakar sprit tycker jag. Den här låter god med lite extra kardemumma - en av mina favvokryddor!

2014-10-29 | 08:58:15
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Eva säger:

Härligt!
Måste vara en fullträff för mig då, som verkligen tycker om både Zinfandel-viner och klassik julglögg :)
Ska definitivt provas!!
Tack för tips
Kram

2014-10-29 | 09:31:43
Tess säger:

Ohhh bra tips! Så sjuuuukt glöggsugen! Ska hålla mig till 1 november :)

2014-10-30 | 13:09:47
Bloggadress: http://www.seenbytess.se
Lillgarden säger:

Låter som en bra glögg! Har bestämt mig för att detta året ska jag minsann testa ngn mer än den glöggen man köper på ica!

2014-10-30 | 20:57:18
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Ska försöka norpa en sådan där halvflaska å testa, för säger du att den är en keeper så lär den ju vara det ;-D Trevlig allhelgona!

2014-11-01 | 13:14:08
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Nilli säger:

Jag är stort fan av Zinfandel (fast det är väl de flesta?!) så denna måste ju helt klart provas!

2014-11-01 | 15:56:33
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Stina säger:

I looooove Zinfandel! Det enda jag kanske älskar mer än Zinfandel är Zinfandel i kombination med ekologiskt.

2014-11-03 | 22:43:30

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback