"Så hälsosam att det nästan gör ont"-smoothie

Är det bara jag som känner mig som en urvriden disktrasa den här tiden på året? Man springer och springer och springer i november och december. Sen kommer januari och man borde vara pepp inför ett nytt år, men energin är slut. Pengarna är slut. Ideerna är slut och hjärnan går i slow motion.
 
Känner ni igen fatet förresten? Det är min adventsljusstake :-)
 
Jag är en sån som inte äter frukost till vardags. Men det kanske är dags att börja? Nyckeln för mig är förberedelse - det måste finnas klart i kylen, redo att inmundigas. Så nu ska vi se om jag blir piggare med en arla vitaminboost. Detta slängde jag ihop igår kväll och den bör räcka några mornar.
 
Jag får uppdatera inlägget om några dagar, då vet jag om det funkar att göra storsats och ha i kylen eller om jag blev tvungen att slänga hälften för att det inte var gott dag tre...
 

"Så hälsosam att det nästan gör ont"-smoothie
Ca 1 liter

5 dl spenat
1 gurka
3 gröna äpplen (granny smith)
2 pressade citroner
Ingefära (en rejäl bit på ca 10 cm - men så gillar jag ingefära. Mycket! Ta mindre om du inte är lika entusiastisk)
 
Gör så här:
  • Skär gurka och äpple i mindre bitar. Bekymra dig inte om att skala
  • Skala ingefäran och skär den i mindre bitar
  • Kör spenat, gurka, äpple och ingefära med stavmixer.
  • Tillsätt citron lite i taget, smaka av så det blir lagom syrligt.
Med stavmixer blir konsistensen som en vanlig yoghurtsmoothie. Har man en råsaftcentrifug blir det en juice så klart. Vi fick smaka detta förra året på Jung Kitchen, och det var super. Då var det juice, men jag tror att jag gillar smoothievarianten bättre. Då var det grönkål, och nu är det spenat. Båda varianterna är toppen. Receptet kommer från Ica, och HÄR hittar ni deras originalrecept som jag justerat - men bara lite. Deras receptet är dock för en singelportion :-)
 
Edit 140202: kom på att jag glömt att uppdatera med status om hur den höll sig i kylen. Nå. Jag gjorde denna på måndag kväll. Det räckte till ett glas tisdag - fredag och den var fortfarande fräsch och god på fredag morgon. Det blev dock ganska tjock av att stå i kylen, så jag spädde den med lite vatten.
 
Idag är det tisdag och det betyder keramik. Förra veckan hann jag inte med, så jag har faktiskt inte någon aning om hur min mugg blev än. Men det ska bli himla kul att se :-) Ha en riktigt bra dag - det tänker jag ha.

Kommentarer
Ann-Sofi Matsafari säger:

En sådan där smutti behöver jag!

2014-01-21 | 14:29:06
Bloggadress: http://matsafari.nu
Lillgarden säger:

Måste ta och köpa mig en ny mixer! Gjorde ofta smoothies och liknande innan...

2014-01-21 | 20:19:59
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Linda / CandyGirl säger:

Nja.. jag har ganska bra med energi i januari... och pengarna har räckt hela månaden också... :-)

(ok - den är inte slut än men om inte bilen går sönder eller jag får svindyr tandläkarräkning eller nåt sånt så kommer det klara sig bra! :-) )

Jag har hunnit ganska mycket på kvällarna. Tror jag kommer hinna mycket mindre i februari...

2014-01-21 | 21:38:01
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Snyggt att göra adventsstaken till ett fruktfat de övriga 11 månaderna per år.

2014-01-22 | 15:00:48
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com
Nilli säger:

Jag håller helt med, förra veckan var jag ett vrak, trots att jag knappt "gjort något". Men med hjälp av soma move (världens bästa träning, imo) yoga, bodybalance och hård styrketräning (med en PT som har betydligt högre tankar om mig än jag själv har!) så känner jag att jag är på väg tillbaka! ;) Så det här receptet borde passa mig utmärkt just nu (borde också börja äta frukost...), jag älskar också ingefära!

2014-01-22 | 15:16:54
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.com
Anonym säger:

Halloj! Vilken härlig sida du har!!! Jag brukar frysa in smothies, när jag får infall att göra dom. Då har man ju lite variation på dom. Ska testa din smothies. Letade efter recept på chokladmaräng, som finns i Japp. Då halkade jag in här. Har gått runt ett tag nu, på din sida. O en sak kan jag lova, "i.ll be back" :-D. Ha en trevlig helg!

Svar: Smart! Visste inte att man kunde frysa smoothies (däremot brukar jag frysa frukt som sjunger på sista versen i portionspåsar till smoothies).
Tack för dina fina ord, de värmer ska du veta! Trevlig helg till dig med (även om det kom en vecka sent)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-23 | 20:25:14
Henrietta säger:

God Morgon! Vill bara Gratulera dig på namnsdagen idag fredag! Hurra!

Svar: Tack Henrietta!Har inte varit inne här på länge, så jag har missat din hälsning.

Ha en fin helg!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-24 | 09:21:06
Malin säger:

Tröttare än någonsinn här.. Kanske med borde pröva en sån här till frukost!
// malin

Svar: Jag kände mig piggare av den! Och den höll sig fräsch hela veckan, från det att jag gjorde den på tisdag kväll till sista slurken på fredag morgon!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-24 | 17:01:42
Bloggadress: http://sugarcoated.blogg.se
Flipfloppan säger:

Hallå....?

Svar: Hej! Jag lever :-) Alive and kicking igen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-28 | 22:32:57
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Anne säger:

Jag och dotter testade den här, fast med fryst hackad spenat. GALET god!
Ska testa den med päron imorgon.
Tack igen för att du är så förbaskat bäst!

Svar: ...och tack för att du alltid peppar <3 Men visst är den en höjdare!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-02-02 | 14:01:40

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback