Eftersom karlar aldrig kan fråga efter vägen...

...så tog det ända fram till idag för de tre vise männen att nå fram till jesusbarnet med sina gåvor. Vi ska vara glada över att detta skedde för över tvåtusen år sedan - i dagens läge med flygplan, snabba bilar, GPS:er i varje smart mobiltelefon hade de kommit fram samma dag. Absolut senast dagen efter.
 
Searching for the King - Michael Dudash
 
Hade jesusbarnet fötts i modern tid hade vi alltså inte haft trettonhelgen. Så tack till Caspar, Melchior och Balthasar. För att ni inte var så snabba med det där att hitta rätt :-)

Kommentarer
Nilla Tankebubblor säger:

Ha ha! Bra inlägg! Skönt att vi fick ett lite längre jullov :-) Ha en bra dag.

Svar: Detsamma Nilla :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-06 | 10:41:03
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/
Lillgarden säger:

Är det därför det är en röd dag idag? Försökte googla på anledningen men fatta inte för man har ju lärt sig att jesus barnet föddes på julafton och DÅ kom det gubbar med presenter!

Svar: Nja... Jesusbarnet "föddes" på juldagen. Enligt traditionen. Men egentligen så nämns det ingenstans i Bibeln om när på året han föddes. Och forskningen har inte hittat svaret ännu heller. Vi firar jul i december därför att Kyrkan fann det mycket enklare att kristna romarriket om folket inte blev av med sina gamla festligheter, så man bestämde helt enkelt att förlägga jesu födelse samtidigt som befintliga festligheter till Sol Invictus ära... Så på 300-talet tog man beslutet att förlägga Jesu födelse till 25:e december. Egentligen är det samma med trettonhelgen. Ingenstans står det att det var juts TRE vise män som kom med gåvor. Men med tiden har de blivit tre. Förmodligen för att det är tre sorters gåvor som nämns. Guld, myrra och rökelse. Även här saknas det uppgifter i Bibeln om hur lång tid efter födelsen de x antal vise männen dök upp med sina gåvor. Så även här har man gjort det som var praktiskt. När kristendomen samlade ihop sig hade nämligen andra geografiska områden (syrien bland annat) haft fräckheten att fira Jesu födelse och dop den 6e januari, men kyrkan i Rom hade ju redan bestämt födelsedagen 25:e december. Hrmpf. Så av praktiska orsaker bestämde man att fira födseln 25:e december och så bestämde man samtidigt att "jo det tog nog 13 dagar för gubbarna att hitta åt ungen." En sån sak skulle heller aldrig kunna äga rum idag. Snacka om skandalrubriker :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-06 | 11:02:04
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

*GARV* Ja så kan man ju se det, älskar när man får perspektiv på saker och ting ;-D KRAM!

Svar: Kram på dig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-06 | 11:34:17
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Carina säger:

Ha! Det hade jag ingen aning om, äntligen nåt gott som är kommet ur manlig fåfänga! ;)

Svar: Haha visst är det så :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-06 | 12:02:52
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com/
Ann-Sofi Matsafari säger:

Haha:)

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-06 | 15:03:31
Bloggadress: http://matsafari.nu
Lillgarden säger:

Sv: tack för lektionen! Får nog ta och plugga på lite om det här med julen och jesus känner jag ;)

Svar: Haha jag är lite nördig ibland. Får jag välja mellan ett matlagningsprogram och en dokumentär om bibelarkeologi eller kristendomens historia så tar jag dokumentären. Jag gillar att se vad som möjligtvis kan vara sant (om än uppförstorat) i i den där boken. Eftersom så många faktiskt tror på den.
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-07 | 16:28:51
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden säger:

Sv: det är rätt facinerande att SÅ många människor tror på den och lägger hela sitt liv i den.. När där är så många saker som verkligen inte går att förklara/bevisa..
Men ändå lite häftigt och fräckt att inte allt måste förklaras och analyseras :)

2014-01-08 | 16:18:31
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback