Bloggåret 2013

Så har det blivit dags för sista sammanfattningen: bloggåret 2013. Mest med en himla massa siffror - men så är jag lite nördig och gillar att grotta ner mig i siffror och statistik. Så... Då kör vi!
 
Helena och jag på Blossa/Årets julsnaps-mingel. Sånt som jag inte hade fått göra utan bloggen.
 
Snabbsammanfattning Tomtens Dotter 2013 (2012):
  • Totalt antal besök: 82.009 besök (67.804)
  • Totalt antal sidvisningar: 114.090 visningar (98.741)
  • Flest besök på en dag: 878 besök, söndagen 1:a december (1.148 besök måndagen 5:e november)
  • Flest sidvisningar på en dag: 1.221 visningar, måndagen 2:a december (1.871 visningar måndagen 5:e november)
  • Skrivna inlägg: 334 st (386)
  • Följare på Facebook: 105 (FB-sidan startades 2013)
  • Följare på Bloglovin: 217 (har ingen uppgift för 2012)
Från slutet på mars led jag av trasig dator följt av tidsbrist följt av bloggtorka. Sedan återkom bloggsuget i slutet av juli. Kan kanske ha något att göra med de där två regniga semesterdagarna där jag drack glögg och läste julkokböcker..? Trots detta blev det en ganska duktig ökning under året. En besöksökning med drygt 14.000 besök känns himla trevligt. Når vi 100.000 besök  nästa år tro?
 
 
Kartsummering från Google Analytics
 
Diagram över besökare från Google Analytics.
Blått = 2013. Orange = 2012.
 
Så har det blivit dags att titta på årets sökord. Tyvärr släpper Google inte lika mycket information nu som de har gjort tidigare år. Om en person som är inloggad på sitt googlekonto gör en sökning så visas denna i statistiken som "not provided". Man kan alltså ha sökt på Twisted Sister eller saffransbullar eller vad som helst däremellan. Av 19.490 sökträffar är 13.994 sådana "not provided"-träffar. Men för de återstående sökträffarna så kan vi utläsa ungefär följande:
  • cirka 1000 personer hittade hit med sökordet Tomtens Dotter (med olika varianter och stavningar).
  • Cirka 160 personer hittade hit med sökordet Julblogg + varianter.
  • Glögg med whiskey kom som god 3:a med 130 träffar.
Lite mer udda sökord från 2013: Är det rätt att min dotter köpte BH, värsta mytomanen, var kan man köpa svart snöre, vad är bra med gerorgioupolivad kör man om man har en päronbit i näsan, tomtens BH, sextube - trekant på gräsmatta. Hmm? 
 
Som tur är kan man fortfarande se vilka sidor som lästs mest. De tre inläggen som lästs mest skrevs alla under 2012, nämligen följande inlägg:
Av de inlägg som skrevs under 2013 är följande de mest lästa:
De inlägg som jag tycker förtjänar ett bättre öde än att hamna längst bak i ingenstans hamnar numera i en egen kategori >> Favoriter.
 
Stort tack till er alla. Nya som gamla. Jag är glad att ha er här och jag hoppas att ni stannar kvar. Det tänker jag göra :-)
 
 

Kommentarer
Sara på Vardag.nu säger:

Kul med statistik :) Om du är nyfiken på de där "not provided"-besöken kan man se dem i Google Webmaster Tools (har man kunnat innan i alla fall - ganska säker på att det går fortfarande).

Svar: Hmm... Jag har inte lärt mig webmaster tools ännu. Jag skaffade det för ett år sedan men har knappt använt det... Kanske får börja snart :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 11:50:47
Bloggadress: http://vardag.nu
Ulla säger:

Ingen risk att du blir av med mig, fick abstinensbesvär under din bloggtorka, men hann ju läsa en massa äldre inlägg då :)
Ha ett fint år 2014, ser fram emot många trevliga inlägg <3

Svar: Det känns tryggt att du hänger kvar, Ulla :-)
Ha ett fint 2014 du med!! <3
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 12:21:13
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Linda Candygirl säger:

haha. mycket siffror...

Men dom som sökt på: Vad är bra med Georgioupolis borde ju rimligtvis ha hamnat hos mig... jag som nästan tjatat sönder denna ort på kreta... :-)

Svar: Haha ja, och jag som aldrig ens varit någonstans i Grekland :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 13:36:58
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
sannas rum säger:

Åh vilket roligt inlägg :) Älskar sånt här med statistik och grejer ;D

Svar: Visst är det kul :-) Jag kan grotta ner mig hur länge som helst haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 13:57:52
Bloggadress: http://sannasrum.se
Jessica Johansson säger:

Jag hittade hit under hösten 2013 och har totalt fastnat :) blivit inspirerad att börja göra egna praliner och tränar för fullt. Resten av familjen tackar också för det då de får vara smakgeneraler :P

Svar: Hälsa dem :-)
Hur går det för dig med pralinmakeriet då? Har du några roliga recept att dela med dig av tro? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 14:39:48
Jessica Johansson säger:

Återkommer med recept när jag kommit igång på allvar och jag fått hem mina nya pralinformar. Då blir det hårdkörning :) Ska hälsa dem!

Svar: Sweet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-04 | 23:27:19
Therese Bjärstig säger:

Sådan kul statistik, blir nästan sugen att skaffa pro för att ha lite bättre koll på min blogg och då framförallt besökarna...

Svar: Äh PRO:s statistik suger. Installera Google Analytics istället. Det är gratis också. http://www.google.com/analytics/ och sen följer du den här guiden om hur du installerar: http://www.bloggdesignskolan.se/blogg-se/installera-google-analytics-pa-din-blogg
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-05 | 22:21:53
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback