Hemgjord granola

Det här med OS... Man kan konstatera att ungefär ALLT blir lidande. Vänner, keramiken, städning, tvätt... Och bloggen... Det finns liksom inget roligt att skriva om. Jag tittar på OS helt enkelt. Skriker och vrålar. Gråter och skrattar. Hetsar upp mig till den grad att det ibland krävs syrgas.
 
Men man måste ju äta också. Ibland. Igår kunde jag inte - jag mådde lite illa eftersom det var så himla spännande med skicross och curling och hockeysemifinal. Det blev till slut en väldigt sen frukost runt 17-tiden haha. 
 
 
Jag gjorde en liten skafferirensning igår. Hemgjord granola. Eller rostad müsli om man ska prata begripligt språk... Det får lite Start!-karaktär, men är inte lika söt. Jag passade bland annat på att rensa bort en hel del sötmandel som blev över efter julens glöggande, och puffat ris som blev över efter ett av kolakoken.
 
 
Granola á la skafferirensning
7 dl havregryn
2 nävar solrosfrön
4 dl puffat ris
100 gram sötmandel
 
1 dl neutral matolja
3 msk lönnsirap
½ tsk vaniljpulver
1 nypa salt
 
(torkad frukt efter behag)
 
Gör så här:
  • Hacka mandeln grovt. Blanda med havregryn, puffat ris och solrosfrön i en stor bunke
  • Blanda matolja med lönnsirap, vaniljpulver och salt. Häll detta över grynen och blanda ordentligt så att oljan fördelas överallt.
  • Häll ut på en plåt och rosta i ugnen i ca 20 minuter. 160 grader i varmluft/175 grader i vanlig ugn. Rör om några gånger under tiden
Efter att granolan har rostats och svalnat så kan man, om man vill, tillsätta torkad frukt. Jag hade frystorkade jordgubbar hemma som passar alldeles utmärkt till detta.
 

Kommentarer
Lillgarden säger:

Ser gott ut!

2014-02-22 | 17:48:17
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Antar att du med ser 5 milen och sedan laddar för Hockey? Hartänkt på dig så fort jag bänkat mig själv framför TV:n :-D Å även då jag köpte apelsin å ingefärste samt tog in turkosa detaljer i TV rummet ;-P Snacka om att man är bloggskadad ;-D KRAM!

2014-02-23 | 09:42:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Queen of Kammebornia säger:

Så himla gott. Jag gjorde en liknande idag. Och jag älskar fortfarande muggen jag fått av dig. Kram!
http://www.kammebornia.se/nar-snon-glittrar-och-knarrar/

2014-02-23 | 22:46:35
Bloggadress: http://kammebornia.se
Therese Bjärstig säger:

Hörrö, nu får du vakna ur bloggvilan, julen må vara förbi, men nu nalkas påsken, å då kan du recykla dian goda recept tycker jag ;-D KRAM

Svar: Åhh har varit så oinspirerad ett tag, men nu har jag tagit mig i kragen.KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-03-31 | 16:47:14
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Annette säger:

Hej.
Saknar tomtens dotter men förstår att det är vila som gäller nu.
Giller inte vintern men ser fram mot din återkomst då ( om du inte dyker upp tidigare förstås)
Kram från Västervik.
Annette

Svar: Hej!Tack :-) Det har gapat tomt ett tag, men nu är jag lite tillbaka i alla fall!! Tack för att du hänger kvar.
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-04-03 | 12:19:21

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback