Saffransblondies

Stort tack för alla grattisar :-) Det värmer. Jag hade en jättebra födelsedag, och som vanligt på andra advent är det glöggfest hos mig. Det är en tradition som har hängt med i mååååånga år vid det här laget. Det blir så klart alltid några saker som är återkommande på menyn - folk blir så buttra annars :-) men jag försöker att hitta på något nytt att smaska på varje år. 
 
I år var saffransblondies ett nytt inslag. För den som inte visste det är det som brownies - men med vit choklad istället. Dvs blondiner. Som jag :-) Detta blir en tungt kladdig och kompakt kaka, precis som en blondie ska vara. Det passar därför alldeles utmärkt att skära kakan i mindre munsbitar. Då blir den nästan som godis. Gör kakan i förväg så att den får stå till sig i kylen. En eller två dagar är perfekt. (Och vi gillar ju saker som går att förbereda, eller hur?!!)
 
 
Saffransblondies á la Tomtens Dotter
150 gram smör
150 gram vit choklad
2 kuvert saffran
Rivet skal från ½ apelsin
 
3 ägg
2 dl socker
 
2 dl vetemjöl
1 krm salt
 
Gör så här:
  1. Smöra och bröa en springform, eller klä den med bakplåtspapper.
  2. Sätt ugnen på 200 grader
  3. Smält smöret och tillsätt saffran och rivet apelsinskal. Hacka chokladen. Häll det smälta smöret över chokladen och rör till en jämn smet.
  4. Vispa ägg och strösocker lite lätt i en betydligt större skål än du tror dig behöva.
  5. Rör sedan ner chokladsmeten i äggsmeten.
  6. Blanda mjöl och salt. Vänd sedan ner detta i choklad- och äggröran.
  7. Häll allt i en form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 12-15 minuter (i min ugn krävdes det 14 minuter)
  8. Låt svalna.
  9. Utrusta dig sedan med tålamod för de är faktiskt allra godast en eller två dagar efter, när de har fått stå till sig lite. Men man måste så klart få tjuvsmaka lite.
Till blondiesarna serverades vispgrädde som blandats med rårörda lingon.
Det skulle fungera precis lika bra att blanda grädden med hallon
:-)

Kommentarer
ellen säger:

åh oj oj det där ser mumsigt ut!

Svar: Jaa. Det är jättegott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-08 | 21:26:08
Bloggadress: http://ellensofiasahlberg.blogg.se
Martina - Jultiden.blogg.se säger:

Receptet ser jättemumisgt ut! Ska möjligtvis testas under mellandagarna om vi inte får för mycket andra bakelser över :)

Svar: Det ÄR mumsigt :-) Om inte annat så får du spara receptet till nästa jul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-08 | 23:33:46
Bloggadress: http://jultiden.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback