Polkabräck

Ytterligare ett godis i kategorin "snabbt och enkelt" som jag brukar passa på att göra samtidigt som det pågår pralinverkstad. Det blev alltså en laddning i lördags. Mint och choklad är ju en klassisk kombo, och polkagrisar är obligatoriskt till jul. Detta har blivit en av mina favoriter på gottebordet, och när jag för en gångs skull inte hade gjort dessa till glöggfesten så blev det besvikna miner.
 
Ni har fått recept på dessa förr men det tillkommer ju alltid en hel del läsare i december så det förtjänar en upprepning. Bara för att det är så gott.
 
Denna gång hade jag även i två droppar röd karamellfärg i den vita chokladen.  
Polkabräck
250 gram mörk choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar
ca 20 droppar pepparmyntolja, eller efter behag...
  • Smält den mörka chokladen. Bred ut den på ett bakplåtspapper, ca 3 mm tunt. Låt chokladen stelna helt.
  • Krossa under tiden polkagrisarna så att du har lite småsmulor och lite grova bitar.
  • Smält den vita chokladen. Ställ åt sidan ett tag så att den får svalna lite (så att du inte smälter den mörka chokladen i nästa steg). Tillsätt pepparmyntoljan och smaka av. Det får gärna smaka lite mer mint än vad du tycker är lämpligt, med tanke på att den mörka chokladen annars kan bli lite dominerande i den färdiga godisbiten.
  • Sila de krossade polkagrisarna över den vita chokladen så att allt "polkagrismjöl" tas tillvara, och att det bara är riktiga bitar kvar till nästa steg.
  • Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.
  • Bryt/skär i bitar när chokladen har stelnat.
Viktigt: Använd pepparmyntolja (Apotekets är kanon). Använd inte den där smaklösa dyngan som heter pepparmyntarom som säljs i livsmedelsbutiken. För det är buteljerad besvikelse.

Kommentarer
sanna hyvärinen säger:

Hej, jag ville bara kika in och tipsa om en tävling jag har på bloggen! Jag lottar ut ett presentkort på 1000 kronor hos Klockkungen, där det finns klockor som tex Michael Kors, Marc By Marc Jacobs, Daniel Wellington och Fossil! http://fashionjoint.se/2014/december/vinn-1000-kronor-hos-klockkungarna.html#comment Hoppas du får en fin dag!

2014-12-16 | 10:21:43
Bloggadress: http://socosy.blogg.se/
Anna säger:

En favorit i repris, I like! Jag gör med vara vit choklad, lika syndigt gott!

2014-12-16 | 11:32:03
Bloggadress: http://www.annapannapuff.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback