Den perfekta oxfilén

Nyårsafton. Stora oxfilédagen. Ett idiotsäkert sätt att få köttet perfekt är att salta och peppra köttet runt om, bryna i stekpanna och sedan låta köttet stekas klart på låg temperatur i ugnen. Stektermometern talar om när köttet är klart.
 
Generellt kan man säga att ju större köttbit, destå lägre ugnstemperatur måste man ha för att få en jämn stekning. Ska man steka en 4-kilos högrev bör ugnstemperaturen inte överstiga 80 grader för att få en jämn tillagning. Men om man ska steka en oxfilé kan man, eftersom köttbiten är långsmal, ha mera värme på. 80 grader är perfekt där med MEN om man vill speeda upp processen lite så går det alldeles utmärkt med en ugnstemperatur ända upp till 150 grader. 
 
 Oxfilén på bilden har stekts till innertemperatur 58 grader. 
 
Sen är det bara en fråga om tycke och smak. Vill man ha sin köttbit rare, medium eller well done? För mig är medium rare det perfekta. Som på bilden ovan. Fortfarande ordentligt rödrosa, men djuret har slutat sprattla :-)
 
Följande innertemperaturer gäller för nötkött:
  • Rare steks till innertemperatur 55 grader
  • Medium rare steks till innertemperatur 58 - 60 grader
  • Medium steks till innertemperatur 60 - 65 grader
  • Well done steks till innertemperatur 70 grader.

Kommentarer
Flipfloppan säger:

Jaha, det tackar vi alldeles särskilt för, eftersom det står på menyn i år! Hoppas julen varit till belåtenhet, bilderna är ju helt magiska! Kram

2014-12-29 | 15:33:34
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.com
vivatextil säger:

hej där
Supersnygga tallrikar, härlig blå färg, dem vill jag ha :)
hälsar en "gammal" kock som bytt och blivit textilbutiksägare

2014-12-29 | 21:14:17
Bloggadress: http://vivatextil.blogg.se/
Linda / CandyGirl säger:

Jepp oxfile it is.. med skaljursfross till förrätt.. och vi vill gärna ha vår lite halvsrpattlig!

2014-12-29 | 22:04:12
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback