Vår. Uteplatshäng. Och äggtoddy med cointreau :-)

VÅR! Sedan länge faktiskt. Snödropparna har blommat över, påskliljorna är på gång. Solen skiner och uteplatsen gör sig påmind. För en tid sedan hade jag första uteplatshänget för säsongen. Röjde bort vintern, planterade ut en murgröna och belönade mig själv med något värmande.
 
Äggtoddy. Antar att detta är en mer amerikansk variant. Snarare "eggnog" istället för "äggtoddy" i och med att det är mjölk i den. Sen gillar jag inte cognac, så det fick bli cointreau istället. 
 
 
Vispa 1 ägg med 0,75 dl strösocker pösigt. Hetta upp 3 dl mjölk tillsammans med 2 tsk kakao tills det nästan kokar. Häll den varma mjölken, lite i taget, ner i sockerägget under omrörning. Häll i 1 dl cointreau och rör om. Häll upp i glas, pudra över lite mer kakao och njut. (2 glas)
 
 
Eftersom det snart är påsk passar jag på att påminna om DETTA inlägg: Muffins som gräddas i riktiga äggskal. Så om man redan nu börjar vara lite försiktig när man knäcker äggen till äggtoddyn, pannkakan eller äggröran så kan man ha samlat på sig tillräckligt med äggskal till en härlig påskfika :-)

Kommentarer
Sara på Vardag.nu säger:

Eggnog har jag aldrig druckit, jag var sjuk den dagen vi skulle göra det i skolan minns jag. En alkoholfri variant fick de som var där, får jag anta ;) Låter otroligt härligt ute i solen i alla fall. Något solsken kan jag inte skryta med här idag...

2014-04-07 | 16:43:57
Bloggadress: http://vardag.nu/
Jasmine säger:

Vad coolt, grädda i äggskal, får testa det nästa gång jag ska baka muffins :)

2014-04-08 | 16:22:02
Bloggadress: http://ogonsjukdom.se/
Lillgarden säger:

Det där lät häftigt! Och gott!

2014-04-08 | 16:46:45
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Många vintersaker är väldigt när våren är så här kall och rå.

2014-04-08 | 19:31:22
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com
Julfreak säger:

Hej fina du! Vilken mysig blogg du har, den ger verkligen julkänsla! Jag har liksom du OCD (obsessive christmas disorder) haha ;) och tänker på julen dag ut och dag in. Jag har även ett jul-instagramkonto, så jag tänkte fråga om du ville göra lite reklam för den här i bloggen så kan jag göra samma sak :)
Min instagram heter @christmas_ilove
Hoppas du får en fin dag! Kram

2014-07-08 | 17:45:31

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback