Brownies med en oväntad twist

Ibland gör jag jättekonstiga saker. Jag får bara för mig någonting och så MÅSTE jag göra det. Bara för att se om det är genialiskt. Resultatet kan bli lite hur som helst. Ibland är det oätbart, ibland funderar jag på om ingen borde instifta ett Nobelpris i matlagning och ibland blir det gott, men utan den där förväntade lilla extra kicken - som ju var det som fick en att laga rätten från början.
 
I söndags fick jag en av dessa idéer. Baconbrownies. Eftersom allt blir godare med bacon liksom. Men vad vet jag om det egentligen? Jag har ju faktiskt aldrig utmanat konceptet. Att sparris blir godare om man lindar in dem i bacon. Absolut. Att hotellfrukosten kräver sitt bacon. Tveklöst. Att diverse olika pippifåglar förtjänar att få sin sista vila i en baconsvepning. No doubt about that. Men allt sånt är ju mat. Faktiskt inte så konstigt.
 
När hjärnan fastnade för baconbrownies var jag därför tvungen att fullfölja idén. Sagt och gjort. Jag knaperstekte lite bacon, slängde ihop en browniesmet och testade. Till er som tycker att idén är absurd och äcklig: läs vidare ändå - för grundreceptet är helt grymt. Man behöver ju inte tillsätta bacon. Faktiskt. Grundreceptet är så bra att det förtjänar att hamna i kategorin Favoriter
 
Baconbrownie med en pecannöt på toppen. Vispad grädde med lite chilipulver. Några droppar lönnsirap. Bilden är tagen dagen efter bakandet, när brownien fått "stå till sig" lite. Mmmmmmm
 
Baconbrownies á la Tomtens dotter
200 gram mörk choklad
150 gram smör
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
Mald anchochili (ca 1 msk)
1 pkt bacon (140 gram)
1-2 msk lönnsirap
 
Gör så här:
  1. Tärna baconet och knaperstek det. Lägg upp på ett papper och låt fettet rinna av.
  2. Smöra och bröa en springform (eller klä den med bakplåtspapper)
  3. Sätt ugnen på 200 grader
  4. Smält smöret och chokladen över vattenbad.
  5. Vispa ägg och strösocker lite lätt i en betydligt större skål än du tror dig behöva. Rör sedan ner chokladsmeten + lönnsirap i äggsmeten.
  6. Blanda mjöl och chilipulver. Vänd sedan ner detta + baconet i choklad- och äggröran.
  7. Häll allt i en form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 12-15 minuter (i min ugn krävdes det 14 minuter)
  8. Låt svalna. Utrusta dig sedan med tålamod för de är faktiskt allra godast en eller två dagar efter, när de har fått stå till sig lite. Men man måste så klart få tjuvsmaka lite.
 
Om någon vill testa receptet utan bacon så ska du tänka på att bacon tillför sälta. Så om baconet åker bort: tillsätt ett drygt kryddmått salt och blanda med mjölet. Pilla ner något annat gott istället vettja :-) Nötter, chokladbitar eller varför inte pepparkaksdeg? Katarina har en evig plats nära mitt hjärta för det briljanta receptet ska ni veta
 
Angående anchochilin så kanske en matsked låter mycket? Nu använde jag Santa Marias ancho, och den är rätt vek. Den slutgiltiga kakan smakar inte chili alls, det är snarare så att chilin framhäver chokladsmaken - precis som saltet. Men det är bara att smaka sig fram, och även att testa olika chilisorter. Habanero borde bli toppen :-)
 
Okej. Blir allt godare med bacon? Nja, jo, kanske är det ärliga (men något flummiga) svaret på den frågan. Det blev grymt bra brownies, men helt ärligt så hade de blivit grymt bra även utan bacon. Tyckte inte att baconet tillförde något - men heller inte att det blev sämre av att det var där.
 
Stort tack för alla era fina kommentarer i gårdagens inlägg! Ni bidrog till att göra en stressig dag väldigt väldigt mycket mer trevlig!!!

Kommentarer
Emmas Jul säger:

Vilken rolig ide! Du är ju garanterat först med den iallafall. :)

Svar: Haha nja, jänkarna är ju galna i sitt bacon. Och i brownies. Så det skulle förvåna mig mycket om ingen gjort det förut :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-25 | 07:26:10
Bloggadress: http://fames.se/emmasjul/
Victorias Jul säger:

Kul idé. Maken fick faktiskt en bacon bok för ett tag sedan och där finns det både kakor och annat med bacon i.

Svar: Åhhh... Vad heter den boken?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-25 | 11:24:00
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Alltså! Jag vet inte riktigt. Det låter megagott och skitäckligt på samma gång. Du är ju helt galen:-) ( på ett bra sätt) Antagligen hade jag nog inte ens känt bacon om jag hade fått smaka. Jag är en sån där människa som gapar och sväljer när det innehåller choklad!!

Svar: Det är väl en väldigt bra princip när man snackar just choklad :-D min vän Niklas blev överlycklig när han fick ett par bitar
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-25 | 14:05:04
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Therese Bjärstig säger:

Jag som laddat med två paket bacon, men hoppar det nog i kaksmeten å knapersteker dem till den svamp jag har plockat istället och gör mackor... Just nu är jag dock proppmätt å mår nästan dåligt av att ens tänka på mat... Knökade i mig två tortillas med grillad kyckling med diverse tillbehör, medan ungarna åt sin favorit blodpudding (själv har jag svårt för det sedan jag åt det för järnets skull då jag var gravid). Luran konstaterade då att hon var vampyr, för hon älskar blod! Logiken hos barn är allt som oftast slående... Ha en fin kväll!

Svar: Kombinationen bacon kantarell blir aldrig fel. Testa att göra en lasagne på det. Super :-D
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-25 | 17:23:25
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Victorias Jul säger:

Den heter bara Bacon men jag vet inte om den går att köpa då han fick den av Tulip. De är dom som gett ut boken

Svar: Jag får spana lite! Tack
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-26 | 09:06:13
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
bina säger:

å guuu så gott det såg ut!! väldigt passande när jag är vrålhungrig ;)

Svar: Förlåt? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-26 | 19:24:58
Bloggadress: http://fames.se/ennyjul/
Demonia - Alternativ Blogg säger:

Jäklar va gott det ser ut haha :P

Svar: Håller med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:01:39
Bloggadress: http://demonia.blogg.se
Agnes Bjurek säger:

Bacon i fikat? Det låter lite för läskigt för mig faktiskt!:O

Svar: Tja, som sagt... Det är ett riktigt bra grundrecept även utan baconet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:05:07
Bloggadress: http://agnesbjurek.blogg.se/
Hanna säger:

Ååh det där såg ju inte lite gott ut!!

Svar: Haha nej det ser inte "lite gott" ut, det ser "mycket gott" ut ju ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:05:17
Bloggadress: http://hannamartinsson.blogg.se
jennie pluggar i los angeles säger:

mums 1000 gr om:D

Svar: Oh yes!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:09:10
Bloggadress: http://jsjolin.blogg.se
Mohammedi's | Art, model & designer säger:

niiiice

muums

Delta gärna på min tävling, där 3 vinner en varsin goodiebag!

Svar: Får spana in den sen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:14:50
Bloggadress: http://mohammedis.se/
Andrea iB ~Fotografering. Vardag. Drömmar. ~ säger:

Men vad smarrigt det ser ut!

Svar: Visst gör det? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 22:17:36
Bloggadress: http://andreaib.se
Emelie T säger:

Oj, bacon! Det var verkligen en twist!! Men lite nyfiken blev jag allt... :)

Svar: Haha som sagt var det väldigt gott, men kanske inte inte den superhöjdare som jag förväntade mig. Baconet gjorde varken från eller till tyvärr. (mer bacon nästa gång haha)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-29 | 23:47:41
Bloggadress: http://emelietornvall.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback