Apelsinblommor, citronskal och pomeransskal

För tredje året i rad fick jag vara med och smaka Årets Julsnaps. Det är för övrigt 20:e året i rad som en speciell julsnaps tas fram. Att höra kryddmästaren Jonas Odland berätta om snapsen är alltid lika roligt. Han har skapat snapsen de 19 senaste åren, så det är en rutinerad räv som skapar nubben.
 
 
Att smaksätta en julsnaps, berättar Jonas Odland, innebär en del problem. Man vill hitta en smak som passar till så många rätter som möjligt på julbordet, utan att för den sakens skull bli flat och tråkig. Därför börjar man med en klassisk aquavitkryddning. Då passar det fint till sillen. Sen tillsätts lite sherry för att runda av smakerna lite. Göra så att den funkar även för dem som inte är hardcore-snapsare.  
 
 
Sen ska man då hitta årets smak. Som i år alltså går i citrusens tecken. Apelsinblommor, citronskal och pomerans. En hint av russin. Skapad för att passa till övriga delar av julbordet. Laxen tillexempel. Citrustonerna gör att snapsen inte bara funkar över hela julbordet. Den ska även funka fint till desserten. Och det kan jag mycket väl tänka mig. I alla fall om desserten består av något som innehåller mörk choklad.
 
Jag gillar den. Jag tillhör inte hardcore-snapsarna, så de har lyckats. Jag pratade med en mycket mer entusiastisk snapsare på minglet som också gillade den väldigt mycket, så denna verkar gå hem i båda lägren.
 
Även i år återfinns snapsen i beställningssortimentet. Jag tycker att det är dumheter att ha en vara som är så pass självklar i beställningssortimentet istället för på butikshyllan. Men men... Vill även du ha denna på ditt julbord så vill det alltså till att du lägger en beställning. 

Kommentarer
Lillgarden säger:

Trist att man måste beställa för att handla...
Gör man en sån här grej så ska den ju finnas på hyllorna tycker man!

men låter som något värt att prova!

Svar: Mmm. Tydligen har systembolaget blivit mer restrektiva med vad som får komma in i det ordinarie sortimentet. Och det gäller även "instutioner" som årgångsglögg och julsnaps. Kan förstå det när det gäller otestade viner osv, men inte här.
Helt klart värt att prova :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-09 | 08:04:52
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Anna säger:

Jag är verkligen ingen snapsmänniska, men den här skulle jag vilja ha bara för flaskans skull. Snygg!

Svar: Visst är den? Grymsnygg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-09 | 09:07:10
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.se
Stina säger:

Jag är absolut ingen hardcore-snapsare, blää, men jag ska nog ta till mig av ditt tips och beställa en flaska.

Svar: Det gör du rätt i :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-09 | 15:00:20
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback