Säsong för fikon

Gillar ni fikon? Jag gillar inte torkade fikon (vilket alltid fanns på julens gottebord när jag var liten) och det har lurat mig att tro att jag inte gillar torkade fikon heller. Förändringen kom när jag vågade mig på att testa fikonmarmelad. Och upptäckte att det inte alls smakade som torkade fikon. Då vågade jag mig på de färska också. SÅÅÅÅ gott!
 
 
I onsdags hade jag en vän på besök. Jag kände verkligen inte för att laga mat, men kände ändå för att göra något gott. Det fick därför bli en sallad på ruccola, tomater, grillad kyckling och parmesan. Och färska fikon så klart. Så gott och så enkelt. (dessutom serverat på ett fat som jag har gjort custome made i inflyttningspresent till min vän. Jag tjuvanvände det lite så att hon fick se det in action)
 
I helgen är det chokladmässa. Nån mer än jag som ska dit? Oavsett vad: önskar er en riktigt trevlig helg!!

Kommentarer
Emmas Jul säger:

Jag bor ju i Skåne, men jag hade älskat att åka till Chokladmässan :)

Svar: Ahh det var underbart! Shoppade en massa från Skåne btw, från konditorskolan i Kristianstad :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-04 | 15:25:10
Bloggadress: http://fames.se/emmasjul/
Victoria säger:

Fikon! Vad gott det ser ut att vara :D
Ha en trevlig helg! :)

Svar: Detsamma till dig Victoria :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-04 | 19:04:07
Bloggadress: http://antiviruswindows.se/
Nilli säger:

Jag älskar fikon i alla dess former! Men fikonmarmelad är nog ändå det godaste, speciellt till ost! Gud vad sugen jag blev på scones med ost och fikonmarmelad nu... ;)

Svar: Ja det är underbart! Brukar gegga ihop gorgonzola och philadelphia och ha på små knäckebitar + toppa med fikonmarmelad. Det är också underbart gott!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-04 | 21:02:29
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Tomtenissan säger:

Aldrig vågat mig på färska fikon, för jag liksom du är inte förtjust i torkade men kanske är något att testa iaf.

I wish...att jag skulle på chokladmässan men såg att den skulle va denna helg alldeles försent bara.

//P

Svar: Min affär (Hemköp) säljer 4 för 10 kr just nu, så jag tycker definitivt att du ska testa. Jag menar... Gillar du det inte så var det inte hela världen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-04 | 22:04:27
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Anne säger:

Fikon är gott! Choklad tål jag inte, och har aldrig gillat heller :)
Undrar om du sett min kommentar till spindelinlägget? Har ett inlägg i min blogg tillägnat dig! ;)
Anledningen till att jag försvann över sommaren är att först tog flytten till skogen slut på min kropp, och strax därefter gick min mor bort och det kraschade tillvaron för både mig, mina barn och min far. Kroppen blev om möjligt sämre samtidigt som jag försökte hålla familjen på benen OCH packa upp och sköta trädgård m.m. Blev lite ...mycket. Men nu är jag så sakta på väg tillbaka. Kan väl dock lätt säga att det är den första jul någonsin, som jag INTE ser fram emot. Första julen utan att vara i mitt föräldrahem. Pappa vill inte. Så jag och barnen klurar på att skapa totalt nya traditioner till firande här ute i skogen.Passar på att tacka för all inspiration i vanlig ordning! (Ditt snöflingefat är något jag har HÖGT på en "hemlig" önskelista! ;) ) Ikväll blir det faktiskt ett försök att orka baka dina saffransbullar och dricka glögg! <3

Svar: Anne jag vet inte vad jag ska säga <3Har inte livet varit tillräckligt hårt mot dig? Blev så ledsen av att läsa detta i lördags, så jag fick vänta lite med att svara...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 09:22:34
Bloggadress: http://www.miserywitchen.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback