Fram med skämskudden!

När jag släpade fram alla julböcker häromdagen så hittade jag en tidning liggande i hyllan. Gömd bakom böckerna. Där låg den. Expressens söndagsbilaga där jag var med i egenskap av julgalning för två år sedan. Åhh vad pinsamt!
 
Jag blev riktigt irriterad när tidningen väl kom ut. Först och främst skulle detta ha varit med i bilagan den 3:e advent. Istället kom det i juldagens tidning. Så jag var irriterad redan innan jag läste vad som skrevs. Och då lärde jag mig en läxa den hårda vägen. Be alltid att få läsa vad som skrivs innan det publiceras. Så om någon av er ska vara med i en tidning: be att få läsa så att du kan rätta till vad du har sagt och vad du inte har sagt...
 
 
Vet faktiskt inte vilket av följande som det är högst pinsamhetsfaktor. Så vi kör väl en liten omröstning. Vilket av följande får dig att vilja gömma dig bakom den största skämskudden?
 
Alternativ 1, sagt av en genomsnittlig fröken Sverige-kandidat:
Vad som skrevs:
Men huvudsaken är att man är snäll på jul. Det är det jag tycker bäst om med julen. Att alla är så snälla mot varandra.
Vad jag sa på ett ungefär:
Jag gillar att folk blir trevligare mot varandra. Säger "God Jul" till främlingar och liknande.
 
Alternativ 2, sagt av Crazy Christmas Lady som svar på frågan om hon skulle kunna ha en pojkvän som inte gillade julen:
Vad som skrevs:
Jag var faktiskt ihop med en kille som inte firade, berättar hon. Det var rätt jobbigt att vi inte kunde ha jul ihop förhållandet höll ungefär tills det var dags för jul igen.
Vad jag sa på ett ungefär:
Jo, men jag har varit tillsammans med en kille som inte gillar julen. Det var så klart trist ur just det hänseendet. Det är slut nu men det har så klart inte det minsta att göra med att han inte gillar julen.
 
Nöjd nu, Madeleine? ;-)

Kommentarer
Victorias Jul säger:

Det var ju dåligt att artikeln kom ut så sent, jag minns hur man köpte söndagsbilagan du skulle vara med i men vad besviken man blev när du inte var med.

Konstigt med journalister som skriver lite som de vill.

Svar: Ja, det blev jag med. Minns att jag gick ut i snöstorm för att handla tidningen och så var det inget...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 09:22:44
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Madeleine W säger:

Haha, underbart! Sååå farligt var det ju inte. Tycker absolut inte att du behöver skämmas! Tänk vad roligt att ha en sån artikel att ta fram och skratta lite åt i framtiden. Tack för en rolig läsning och hoppas att du får vara med i fler tidningar framöver=)

Svar: Hmm... Jag tycker att det är mindre pinsamt nu än när den kom ut i alla fall :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 10:55:32
Bloggadress: http://www.julbloggen.se
Linda / Candy Christmas säger:

kul att du visade det i alla fall... jag missade det eftersom det inte var i den bilagan det skulle.

Skämselkudden? Näe.. tycker det var ett trevligt reportage.

Svar: Åh tack. (Men jag sitter fortfarande med skämskudden...)Avvaktar svar ang Finrexinen förresten, återkommer om den... Jag har ju bara haft lakejer som fixat år mig :-)

Trevlig helg!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 12:05:48
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Svensk Jul säger:

Kan förstå om du är besviken om det inte står vad du säger.
Jag var ju med i Göteborgsposten förra året och vet du skrev en kommentar att jag skulle be om att få läsa artikeln innan den publicerades och det tackar jag för jag hade ett par ändringar som blev ändrade. Jag hade nog inte tänkt på att be om att få läsa den innan om du inte påmint mig så tackar för det :-)

Svar: Glad att kunna hjälpa till :-) Skönt att du slapp göra mitt misstag!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 13:28:17
Bloggadress: http://svenskjul.blogspot.se
Liza säger:

Vad roligt att vara med i tidningen! Men förstår att det är trist när dom vrider och vänder på det man säger! Man får ta det med en nypa alt bara! Fin bild med!

Svar: Salt är bra i det här fallet haha!Tack Liza :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 15:00:43
Bloggadress: http://www.christmasmagic.blogg.se
Jul hos Linda säger:

Jag har jobbat lite som journalist, och gjorde verkligen mitt yttersta för att på intet sett snedvrida intervjupersonens utsago. Frågade alltid om personen ville se artikeln innan den gick i tryck, och ingen var missnöjd i alla fall. Det tycker jag fler journalister borde tänka på :)

Svar: Det är en bra princip att jobba efter!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 18:12:05
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Jul hos Linda säger:

Vilka skrivkunskaper journalisten har... Sätt, menar jag förstås. :)

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 18:12:46
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

En riktigt kul artikel faktiskt. Jag vet mycket väl hur journalister vänder och vrider på allt man säger. Dåligt att inte få korrekturläsa innan publicering! Men vad fan, jag gillar ju dig! så för mig var artikeln inte pinsam alls. <3

Svar: Åhh tack Ann-Sofie <3
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 20:07:39
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Åsa säger:

Jag tycker inte det var så farligt, men jag känner ju dig så jag kan läsa mellan raderna. Å du är ju faktiskt en Crazy Christmas lady, det är ju en del av din charm! :-)
Själv vägrar jag att prata med journalister! Det har ju hänt ett antal ggr att de har försökt klämma ur mig info när nåt har hänt på jobbet. "Ingen kommentar!" är mitt standardsvar till dem.
Det är bara du som får skriva om mig.. ;-)

Svar: Jo men det är ju en helt annan sak. Jag vägrar också att prata med journalister på jobbet. Så klart.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-17 | 20:37:23
Nilli säger:

"De allra flesta har en kalender som räknar ner dagarna till julafton" - känns ju såå relevant!

"...Men huvudsaken är att man är snäll på jul. Det är det jag tycker bäst om med julen. Att alla är så snälla mot varandra."
Alltså förlåt, men LOL!

Dock väldigt avundsjuk på din "Tomtesemester", det skulle vara drömmen! Btw, jag har den t-shirten också! ;)

Svar: Äntligen en person som förstår varför jag gömmer mig bakom skämskudden. TACK! Haha
tomtesemester är ett måste. Jag prioriterade dock Las Vegas i år. Så det blir en kort tomtesemester - två dagar tror jag. Mer tillåter inte semesterkontot.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-18 | 16:24:23
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Tomtenissan säger:

Haha...helt sjukt att de ändrar så pass. Men om många år kan du skratta åt det ;)


Svar: Jag skrattar redan - även om jag gömmer mig bakom en skämskudde haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-20 | 21:52:54
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback