Chokladfestivalen

Igår var det dags för ett besök på Chokladfestivalen. Faktiskt första gången jag har varit där, det har inte blivit av tidigare. Men någon gång är det första av allt :-) För en chockoholic är det ett litet paradis måste jag säga.
 
Att gå omkring i doften av choklad. Omge sig med choklad. Provsmaka mängder med choklad. Spana på praliner med vanliga smaker och fantasifulla smaker. Prata choklad med folk som kan. Jobbigt. Jättejobbigt verkligen.
 
Årets konditor utses på Chokladfestivalen. Här kommer lite bilder från årets deltagare. Bilderna med havsbakrund (tror jag) visar segraren Patrik Fredrikssons alster
 
 
 
 
 
Det blev en hel del shopping också. Praliner så klart. Som jag skrev i föregående inlägg: Konditorskolan i Kristianstad hade jättegoda praliner till ett vrakpris. Shoppade dessutom både råvaror och inspiration till vinterns pralintillverkning.
 
 
Tobadochokladen från Chocovic är en höjdare. 65% kakaohalt. Fin smak. Inte så mycket beska. Lätt att arbeta med. 1,5 kilo chokladpellets av hög kvalitet kostar 180 kr och jag kan verligen rekommendera denna! Sedan Åsa introducerade mig för denna choklad vill jag helst inte använda någon annan choklad till pralintillverkning. Magnus Johanssons bok kan jag inte säga så mycket om ännu. Annat än att priset (95 kr) var fantastiskt. Där tjänade jag in entrebiljetten till mässan!
 
 
Och här ser ni vad jag har som lördagsgodis. Stackars, stackars mig. :-)
 

Kommentarer
felicia säger:

gott!

Svar: Tänker inte säga emot dig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 12:28:20
Bloggadress: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Tomtemor säger:

Är inte ett dugg avundsjuk på dej......
Det där var surt.

Svar: Älskar dig också mamma. Puss
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 13:49:29
Jenny säger:

Åh vad underbart med all choklad!

Svar: Jag tänker inte säga emot dig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 14:59:49
Bloggadress: http://citronerochmakaroner.blogg.se
Monica säger:

Oj, oj så mycket gott på en och samma gång! :)

Svar: Mhmmm... Det var det!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 15:18:54
Bloggadress: http://monicasfiske.blogg.se/
Amandas jul säger:

Men ååååh, lyllo dig! Varför bor man inte i Stockholm!??

Svar: Varför har man inte en tvättmaskin ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-05 | 16:52:12
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Ser inte dumt ut alls!

2013-10-05 | 19:55:41
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Carina J säger:

Chokladfestival rena paradiset för en chokladälskare!det ser såå!!!gott ut!

Svar: Paradis för ögon och gom, helvete för plånboken :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

Tomtenissan säger:

Lovely!!

2013-10-06 | 00:03:06
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Men jisses vad läckert!!! Nejdå, är inte alls avis på mig. Inte det minsta.

Svar: Förlåt ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-06 | 08:33:02
Bloggadress: http://pysselmani.se
Victorias Jul säger:

Skulle inte varit helt fel att besöka denna mässan, nästa år kanske det finns tid för den

Svar: Jag håller en tumme. Det var riktigt nice.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-06 | 13:10:34
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Åhhh har bara varit på en enda chokladmässa å det var i Bryssel, men det var underbart, med chokladfontän och konstnär som skulpterade i block av choklad, och "spillet" fick publiken mumsa i sig :-D Jag minns att håret doftade choklad dagen efter... Som om man blev chokladimpregnerad eller nått, å så givetvis massa belgiska våfflor på korsen å tvären till den chokladen. Hm. Undra just varför jag nu sitter här med ett abnormt sötsug?! Måste se vad jag har i skafferiet... Ha en fin kväll!

Svar: Mmm, riktigt så fantastiskt är det inte i Stockholm. Chokladfontäner, ja. Skulpturer, ja (även om de redan var färdiga). Smaka på saker, ja. Chokladimpregnerad: nej. Det skulle jag vilja bli! Det lät sjukt trevligt ju :-)
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-06 | 20:48:06
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback