Choklad- och apelsinglögg från Tegner & Son

Så... Nu är glöggprovarsäsongen här. Igår fick jag en ordentlig leverans med glögg från Ripa och Tegner&Son. Tegner var definitivt den som levererade min favoritglögg förra året så jag ser med spänning fram emot provsmakningarna.
 
Först på tur är en glögg med smak av choklad och apelsin. Så här skriver man i pressmeddelandet: Nuförtiden kryddas glögg med allt mer udda smaker. När vi skulle skapa årets glöggnyget valde vi att istället tänka tvärtom och hitta en så naturlig smak för högtiden som möjligt. Apelsin är en av julens viktigaste kryddor och en vanlig smaksättning i både chokladpraliner och desserter.
 
 
Glöggen provsmakades igår i sällskap med Åsa och Mia. Undertecknad är i ärlighetens namn inte någon älskare av chokladglögg. Jag gillar inte den lite sträva kakaosmaken just i glögg. Chokladglögg brukar oftast smaka mera kakao än choklad tycker jag. Men denna var en positiv överraskning.
 
Väldigt välbalanserad. En väldigt "lagom" glögg. Lagom med glöggkrydda. Lagom med apelsinsmak. Lagom chokladsmak. Lagom med alkohol (15%). Välbalanserad utan att någon av smakerna slår ut den andra. Den är precis vad den utger sig för att vara. Och till skillnad från andra sorters chokladglögg som jag smakat tycker jag faktiskt att denna smakar choklad. Inte kakao.
 
Så vad får den för betyg då? Igår gav Mia och Åsa den 3,5 i betyg. Jag gav den en 3:a. Idag har jag också höjt mitt betyg till 3.5. Gissar att det beror på att vi åt kakor till med väldigt kraftig chokladsmak och att den smaken dödade glöggen lite.
 
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.

Kommentarer
Amandas jul säger:

Jag hämtade ut samma paket idag, herregud vad med flaskor :) Ska bli spännande att prova.

Svar: Ja, det var ett väldigt generöst paket! Det kommer att ta ett tag innan man gått igenom detta.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-11 | 20:16:06
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Jessica säger:

Det där lät ju supergott. Men det är alltid lite risk för "slisk" eftersom glögg i sig är sött och jag har svårt för det, men choklad och apelsin går ju sällan fel.
Kul att läsa dina recensioner, du gör dem så bra!

Svar: Den är så klart söt eftersom det är glögg. Men den är iaf inte sötare än annan glögg :-)
Och TACK! Jag försöker skriva något mer än att "den är god" eller "den var inte så rolig" för såna recensioner tycker jag själv inte om att läsa...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-11 | 20:45:49
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Anonym säger:

Jag vill ju också prova, men jag får ju inte dricka alkohol :(

Svar: Nu blir jag jättenyfiken på vem det är som skriver. Får du inte dricka alkohol för att du är för ung? Eller får du inte dricka för att du är gravid? Eller är det av nån annan anledning? (ja, jag är nyfiken av mig...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-12 | 08:44:29
Ulla säger:

Lumoava här hos oss är också apelsin-choklad i år...

Svar: Lumoava har jag inte hört talas om tidigare...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-12 | 15:36:24
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback