Åsas Strohromsbollar

Nu har det varit för mycket teknik och för lite snask. Det betyder att det äntligen har blivit dags för recept. Dock ett recept som inte kräver någon temperering. För den som inte gillar strohrom kan man alldeles säkert köra med vanlig rom, whiskey eller cointreau istället. Eller minttu och polkagrisströssel kanske?
 
 
Åsas strohromsbollar
300 g mörk choklad
50 g kokosfett
50 g smör
1 dl grädde
ca 1/2 dl Strohrom 80% - kan ökas eller minskas beroende på hur starkt man vill ha
1 stort paket chokladströssel
 
Gör så här:
  1. Smält ihop choklad, kokosfett och smör i micro eller vattenbad.
  2. Rör ner grädde och rom. Kyl tills smeten går att hantera.
  3. Forma till bollar och rulla dem i strössel.
Det här faller definitivt in i kategorin "It's a dirty job but someone's got to do it". På riktigt alltså. Det är kladdigt som bara den. Vi hade dock ett verkligt fint löpande band-samarbete när godisarna på bilden tillverkades i somras. Jag rullade tryffelsmeten till bollar. Och Åsa rullade bollarna i strössel. Det underlättar väldigt mycket att dela upp dessa moment mellan två personer eftersom händerna är riktigt kladdiga efter att ha format tryffeln till en boll. Och ska man sedan rulla bollen i strössel så slutar man som en dålig imitation av en igelkott. Så har du en partner in crime? Bra. Samarbeta!
 
Dessutom är det snart Halloween. Så ni måste spana in ett alternativt sätt att dekorera dem på, nämligen som überläskiga ögon på en maskhög I länken har ni beskrivning på hur man gör om dem till ögon :-
 
 

Samtliga inlägg från Chokladtemahelgen:
Helgtema: Choklad - angående valet av choklad
Varför ska man temperera choklad? - Heston Blumenthal förklarar chokladens molekylära uppbyggnad. Tycker verkligen att man ska titta på detta!
Att temperera choklad - När man vet varför, då är det dags att lära sig hur!
Åsas strohromsbollar - som dessutom går utmärkt att pimpa nu till Halloween
Chokladiga shopping- och julklappstips - om Tomten behöver lite hjälp och inspiration
Gjuta pralinskal - Läs detta inlägg om du inte har gjort praliner tidigare.
Praliner med salt karamell - ett måste! Prova!

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Mintu och polka kan jag tänka mig... mm.... Blir allt lite sugen att testa när det närmar sig adventstider! KRAM

Svar: Mmm jag måste också testa den kombinationen - ännu har jag bara testat den i huvudet, och där är den god haha!KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 19:16:39
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
kitchen remodeling projects säger:

Hello.This post was really fascinating, particularly because I was investigating
for thoughts on this topic last Sunday.

2020-11-17 | 14:28:14
Bloggadress: http://https://goldenoakcarpentry.com/contact/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback