Sneak peek på årets adventsljusstake

HA! För en gångs skull känns det inte så himla jobbigt med måndag. För idag inleds adventsveckan. Äntligen! Äntligen får man köra igång med julandet på riktigt. Inte bara på planerings- och förberedelsestadiet. Nu får saker och ting plockas fram till sina rätta ställen.
 
Igår gjorde jag i ordning adventsljusstaken. Ni får en liten sneak peak här, men jag tänker inte visa den helt innan köket är städat och julgardinerna är på plats. Edit: HÄR finns bilder på den färdiga staken.
 
 
Hur gör ni som? Kör ni all in redan vid advent? Eller adventar ni först och jular om några veckor? Jag går all in nu. Jag färgsätter hemmet. Tar fram ljusstakar och stjärnor. De fåtal tomtar som jag vill ha framme kan lika gärna åka fram nu direkt. Faktiskt.
 
Julgranen är det som är lite tveksamt med. Hemma hos föräldrarna åker den alltid fram några dagar innan julafton. Men där lever julen å andra sidan kvar fram till Knut. Jag å andra sidan... Jag vill ha juligt hela december, men när julen är över så ska den ut med huvudet före. Ett år stökade jag till och med bort julen kvällen innan jag åkte norrut till familjen, bara för att den inte skulle vara kvar när jag kom tillbaka till Stockholm efter nyår.
 
Å andra sidan är det lite tveksamt med gran ändå. Jag slängde min gran efter förra julen, då den hade väldigt många år på nacken och var sliten och tufsig. Sen glömde jag det. Sen hade jag inte råd. Men nu är det lönedag, så det är dags att göra slag i saken. Egentligen borde jag köra ett granfritt år och shoppa den jag VERKLIGEN vill ha på mellandagsrean istället. Jag får se hur det blir. Om jag lyckas prata förstånd med mig själv. Vad nu förstånd innebär i det här fallet...
 
Ha en riktigt skön måndag och en bra vecka!

Kommentarer
Jenny säger:

Samma här! All in till advent! Jag kommer ställa upp granen till advent i år. Känner för det. Annars brukar den komma upp någon vecka innan jul så jag får njuta för efter annandagen åker allt ner igen!

Svar: You go, girl :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 07:34:01
Bloggadress: http://jennysjul.wordpress.com
Linda / Candy Christmas säger:

Jag går all in - såklart. ÄVEN granen. Jag höll på torka golv och sånt igår så jag har smygit in julmattan i hallen och hängt upp gardinerna (som inte är juliga - utan grå) och så kom min stora stjärna jag gjort av bambu på plats.. så jag har börjat lite...

Svar: Helt rätt!! Kör hårt! Bättre med jul i december än jul i januari :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 07:37:35
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Lillgarden säger:

Min mamma satte fram alla adventsljusstakar och stjärnor till första advent. Sen gardiner till lucia.
Dan innan julafton satte hon sedan upp alla tomtar och sånt medan vi barn sov. Så när man trippa upp på julafton var granen klädd och huset fullt av tomtar!

Jag gör en halvvariant nu. Adventsljusstakar nu till första advent.. SEn tar jag lite efter hand.
Granen åker in dan/dagarna innan julafton.

Svar: Vad mysigt det låter - att vakna på julaftonsmorgon till ett julhem. Men så kort tid att njuta... Hos mina föräldrar är det sista jultecknet att de röda mattorna i köket åker fram. DÅ vet man att julen är nära :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 08:02:07
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Annas jul säger:

Här blir det först stjärnor, stakar och blommor sen kommer det andra mer och mer närmare jul. granen kommer förmodligen in tredje advent. Jag gillar att njuta av allt vackert så mycket blir kvar till tjugonda knut!

Svar: Härligt! När jag städar undan så är det alltid vissa saker som brukar bli kvar. Snögubbarna... De är kvar så länge det är snö :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 08:13:32
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Liza säger:

Jag går all in direkt! Så himla mysigt med ett fullspäckat julhem! :D

Svar: I agree!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 08:41:57
Bloggadress: http://www.christmasmagic.blogg.se
Amandas jul säger:

Det blir all in här med....och till och med granen åker nog upp till helgen om tid och ork finns :)

Svar: Sweet!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 11:40:57
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Johanna (Johannas julblogg) säger:

jag avviker från mängden verkar det som! Tomtar kommer fram några dagar innan jul och granen kvällen innan julafton, nu är det advent!

Svar: Jag tror att jag hade hållit med dig om jag hade haft min familj i närheten. Och bott hemma hos mig själv under julhelgen... Som det ser ut nu brukar jag ofta sticka norrut till familjen runt den 18:e, 20:e nåt sånt. Så om jag skulle vänta så skulle det inte vara någon idé... Det känns ju helt rätt att mamma väntar med pyntet liksom :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 19:27:19
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Flipfloppan säger:

Åh, jag kör all in. Eftersom jag har en polsk plastgran som ser ut mer som en tall, kan jag ta fram den redan vid advent. Det hände förra året, annars brukar jag vänta med den en vecka eller så. I år ska jag nog byta ut en del av pyntet. Det händer inte alltför ofta, men tror kanske det är dags nu. Eller som du, köpa det man verkligen vill ha på rean. Om det finns något kvar dvs... ;) Liten aning stressad blev jag nu då jag ännu inte köpt mina 4 ljus och inte har en susning om hur jag ska ha det...

Svar: Mmm minns historien om din polska plastgran :-)
Har du shoppat ljus idag då? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 22:51:50
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Jessica säger:

Här är det allt som gäller till första advent. Gran, rubb och stubb ska upp. Sen åker allt ner på nyårsdagen. Nytt år ska inledas fräscht :) Granen ser jag som en jättestor adventsstake och en bra plats att lägga julklapparna under. Har aldrig förstått vitsen med att orka dra fram den dagen innan jul och spara det halvvägs till påsk... Och plast ska det va, vill inte ha kryp och barr. Slog på stort och köpte mig en 1500kronors gran för två år sedan. Sååå fin! Och många ljusslingor ska det va med enfärgade små lampor som tindrar :)

Svar: Jag gillar din filosofi tjejen! "Granen ser jag som en jättestor adventsljusstake". Me like :-) Håller f.ö. med dig, plastgran is da shit.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 01:14:13
Lillgarden säger:

SV: var super mysigt.. Sen koka hon alltid gröt som lunch, sen kalle Anka, julbord och sen tomte!
Sen var julpyntet framme till tjugonde Knut eler vad det nu heter. Då dansades julen ut!
Tomtebloss i granen och sen ut med det!
Så blev rätt länge man fick njuta ändå :)
Det bästa är ju ändå när alla adventsstakar och stjärnor kommer upp.
Lyser överallt hos i stort sett alla..

Svar: Mm gröten... Vi har gröttraditionen den 23:e :-)Men tomtebloss i granen till Knut... Det är livsfarligt ju. När granen är torr och ångar terpentin. Jag hoppas verkligen att ni inte anammat den traditionen... Var på en föreläsning (jobbar på försäkringsbolag) och läraren berättade om hur hela deras hus blev övertänt på ett par minuter av tomtebloss i granen. Hela granen blev som en majbrasa - just för att granen var torr och terpentin är brandfarligt som bara den. Snälla, säg att ni inte gör sånt längre? (lätt nervös och skadad av branchen jag jobbar i!)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 22:27:59
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Anna säger:

Här kommer allt utom granen fram till första advent! Granen brukar vi ta in runt lucia-tredje advent. Vi har riktig gran, och den får ju inte vara död till julafton ;) Sen brukar vi kasta ut julen tjugonda knut. Tror det var i fjol som det blev tidigare, då kände jag mig liksom klar innan och ville bara röja bort.

Om du vill både ha kakan och äta den kan jag tipsa om små 120cm granar på Rusta för 49kr. Då kan du ha en liten halvdan gran nu, och sen köpa drömgranen på rean :) (Själv skulle jag inte kunna fira jul utan gran! Men det är ju skillnad förstås eftersom vi är hemma hela julen.) Vi köpte en sån till lekrummet, för barnen att pynta. Stora pyntar jag själv (förskräcklig mamma, jag vet!) och den lilla i lekrummet brukar alltid glömmas att vattna, och sen är det barr överallt... Så där blir det plast fr.o.m. nu!

Svar: Smart Anna! Så får det bli!!! TACK! Hade inte ens tänkt på det :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-27 | 08:22:09
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.se
Jessica säger:

Jag kör så gott som all in jag med, fast det kommer fram mer och mer röda detaljer ju närmare jul det blir, tror jag. En röd duk på matbordet och så, t ex. Tomtarna får dock vänta till veckan före jul, jag gillar att ha den traditionen för då vet jag (och min familj) att nu är tomtarna här - nu är det verkligen juuul, liksom. ;)
Och granen monteras och kläs den 23:e.

Och på tal om granar och Rusta (såg att Anna nämnde dem) så köpte vi den här: http://rusta.se/julgran-exklusiv-210cm-p77231030.aspx
för två jular sedan och jag ÄLSKAR den. Den perfekta plastgranen! Så tät och fin. :)

Svar: Granen är jättesnygg. Det jag vill ha är en gran med barr i plast istället för PVC och med inbyggd LED. Kolla in denna... Men 3000 spänn... Du kanske förstår att jag avvaktar mellandagsrean och faktiskt överväger ett granfritt år...http://www.helgbutiken.se/products/Julgran-Ljusdal-LED-180%252d270-cm.html
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-27 | 14:18:09
Bloggadress: http://www.babyitscoldoutside.se
Lillgarden säger:

Sv: min mamma lyckades tända eld på en gran ett år men bara precis så det börja ryka!
Så nej vi tar tomteblossen lite fräckt sidan om! Ett eller två bara.. Och då långt från granen ;)

Svar: Bra! Då kan jag sova tryggt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-28 | 15:46:44
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden säger:

Ja du kan sova tryggt ;)

Svar: Underbart :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-28 | 19:49:39
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback