Kylskåpsrensningslasagne

Lördagens konsert var en höjdare. Vi satt några vänner och grundade lite hemma hos mig. Sen konsert. Sen krogen. Igår var jag ynklig. Hela dagen låg jag i soffan och tyckte synd om mig själv, men framåt eftermiddagen lyckades jag hitta några minuter av energi då jag knallade iväg till köket för att fixa något att äta. Inspirerad av Saras vegetariska lasagne med keso gjorde jag en egen variant. Inte vegetarisk, men det är ju enkelt att bara utelsuta skinkan för en vegetarisk variant.
 
 
Jag körde en kylskåpsrensning och stoppade ner lite av varje. Resultatet blev mumsigt som attan, och krävde ungefär 5-10 minuters aktivt arbete med kniv och stekpanna innan lasagnen var redo för ugnen. 
 
Detta använde jag mig av:
½ zucchini 
1 röd lök
2 små burkar champinjoner
100 gram rökt skinka
1 burk färdig tomatsås som blivit över från ett pizzakit
3 soltorkade tomater + lite av oljan i burken
½ dl grädde
Kryddor efter behag (jag använde svartpeppar och örtsalt)
drygt ½ burk ChiliKeso
3 st lasagneplattor
Riven ost
 
Lasagne är inte direkt den snyggaste maten man kan fotografera. Dessutom är det mörkt och svårt som sjutton att få till vettiga fotografier. Men gott blir det. Och det är ju huvudsaken!
 
Gör så här:
  1. Starta ugnen på 200 grader
  2. Tärna zucchinin och finhacka löken. Häll av vattnet från champinjonerna. Tärna skinkan. Hacka de soltorkade tomaterna
  3. Fräs allt i en stekpanna tillsammans med lite av oljan från tomaterna.
  4. Blanda ner tomatsås och grädde. Krydda.
  5. Ta av såsen från värmen och vänd ner Keson.
  6. Varva sås, riven ost och lasagneplattor. Avsluta med sås och sedan ost.
  7. Tillaga i ugnen i ca 30 minuter
 
 
 

Kommentarer
Linda säger:

Hej!

Jag heter Linda Axelsson och är journalist på Östgöta Correspondenten i Linköping. Jag ska göra en serie inför jul och är på jakt efter en julbloggare att porträttera. Personen ska vara aktiv i sitt bloggande och bo i västra Östergötland, det vill säga i området kring Linköping, Motala, Vadstena, Mjölby, Ödeshög. Skulle du känna till någon sådan så får du mer än gärna tipsa mig. Jag har mejladress: [email protected] och mobil: 0708-280 560.
Solsken
//Linda

Svar: Hej LindaHar inte riktigt koll på geografin alla gånger. Själv bor jag i Stockholm, så jag är inte den du söker.

Mitt råd är att du tar kontakt med Madeleine, http://julbloggen.se. Jag TROR att hon är rätt geografiskt. Sen har hon en riktigt bra blogg ockås. Eller om du tar en titt på kommentarerna i detta inlägg http://annasglittrigajulblogg.blogspot.se/2013/10/fragor-till-alla-julbloggare.html så kanske du hittar någon.

Ha det gott //Erica
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-18 | 16:05:07
Anonym säger:

Tusen tack för tipset och för ditt snabba svar :)Jag kontaktar hemme!

Ha en fin kväll!
//Linda

Svar: Detsamma :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-18 | 16:35:39
Sara på Vardag.nu säger:

Lasagne är verkligen inte den snyggaste maten i världshistorien... En snygg lasagne är inte en god lasagne - det ska vara omöjligt att sköra en snygg ruta a la den färdigköpta lasagnen. Det är bra bakiskäk dock ;)

Svar: Håller fullständigt med - den ska flyta ut och vara "slabbig"
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-18 | 19:26:40
Bloggadress: http://vardag.nu
Linda säger:

Har precis försökt mig på pralingjutning för första gången med tack vara din chokladskola! Dock med choklad och formar från Ikea! de blev kanske inte proffskvalitet, men kul var det! :)

Svar: Åh vad roligt att höra. Tack snälla för att du kom tillbaka och berättade :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-18 | 20:52:37
Linda / Candy Christmas säger:

Lät ju smarrigt.. och enkelt... sån mat är bra att ha på lut...

Svar: Absolut. Och det känns BRA att laga sån mat också - att ta vara på skrapet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-18 | 22:14:08
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Citroncest - matblogg från Italien säger:

Jag har också gjort lasagne idag - en raw lasagne, som blev så himla god att det knappt går att beskriva! Du får gärna titta in hos mig och prova receptet du med!

Svar: Din lasagne såg jättegod ut :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 15:57:44
Bloggadress: http://citroncest.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback