Julig lunch, norrlandsstyle!

En sak som jag verkligen saknar här i Stockholm är att kunna gå in i en vanlig matvarubutik och köpa en burk kalvsylta. Det är sån lyx som jag inte har kunnat göra sedan jag flyttade ifrån Kramfors. Det finns nämligen bara en enda kalvsylta som är ätbar, och det är den från Nyhléns (eller Nyhléns Hugossons som de numera heter).
 
 
När syster var ner för några veckor sedan hade hon med sig en burk. Lycka! Idag blev det tunnbröd med skinka och senap, några skivor kalvsylta och en flaska Zeunerts. Det är HÄRLIGT med tomtesemester!!
 
På tal om senap: Det är toppen att ha några burkar hemgjort senap på lut i kylen till glöggfesterna i december. Perfekt gå-bort-present. HÄR finns ett bra recept på en grov och sötstark senap.

Kommentarer
Greyerzer säger:

Du kan gärna få mitt recept på sylta. Den är visserligen gjord på fläsklägg, men den är väldigt god! Har just nu kokt lägg och grönsaker, så går det snabbare att förbereda syltan till jul.

Svar: Ahh den påminner lite om den syltan som mamma brukar göra. På fläsklägg och grisfötter :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

SwedishCornerDownUnder... Pernilla säger:

Jamen, den kalvsyltan kommer jag ihåg. Den brukade vi alltid ha på julen. Jag kommer från Bjästa, söder om Ö-vik :) Nu gör jag min egen kalvsylta eftersom det inte finns nån alls här på affärerna... Kram från Australien♥ ~Pernilla

Svar: Ahhh :-) Jag hängde en del både i Själevad och Domsjö som tonåring :-)
Och nej, jag kan tänka mig att det är ännu tunnare med kalvsylta där på andra sidan jorden!! Hur länge har du bott i australien?

Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-27 | 21:04:03
Bloggadress: http://julblogg-pernilla73-auswe.blogspot.com.au/
SwedishCornerDownUnder... Pernilla säger:

... jag har bott här i Australien i 12år :) Lyckan när jag gjorde min första kalvsylta för några år sedan är obeskrivbar :D Kram

Svar: Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-27 | 22:09:50
Bloggadress: http://julblogg-pernilla73-auswe.blogspot.com.au/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback