Inspiration: adventsljusstake

För mig är adventsljusen ett av de viktigaste inslagen (tillsammans med julmusiken och glöggen...) för att skapa julstämning. Varje år gör jag ett ljusarrangemang på ett eller annat vis. Det enda som jag vill ska samma år från år är att jag vill att ljusen ska vara Liljeholmens gilleljus. För att få det där "spindelnätsmönstret" när det brunnit ner en bit.
 
Jag vill inte ha smala ljus. Då kan man inte ha dem tända så ofta som jag vill utan att de brinner ojämt. Men jag har inte heller hakat på blockljustrenden som gällt rätt många år nu. För då måste man i princip ha ljusen tända dygnet runt för att få den där 1-2-3-4-lutningen eller vad man nu ska säga (äh ni vet alla vad jag menar. Men det är hopplöst att få ner det i text!)
 
 
Här kommer några av tidigare års adventsljus. Hur årets ljusstake kommer att se ut är ännu inte riktigt klart ännu. Lite detaljer som återstår men jag lovar... Ni kommer att få se den. Så klart.
 
 2012 - efter att ha utkämpat ett mindre krig med min ursprungliga
plan gav jag upp och tänkte om helt och hållet och tänkte nytt.
 
Kanske inte den snyggaste bilden men 2011 års ljusstake gillade jag verkligen.
Tomtarna och svamparna kommer från glashyttan på Skansen och jag bara
älskar dem! Varje svamp, varje tomte är handgjord och helt unik. 
 
2009 års ljusstake. Enkel, ren och julig.
Tyvärr hittade jag ingen bild utan julskinka...
 
Hur ser din ljusstake ut? Klassisk mässing? Blockljus? Något annat? Samma år från år, eller olika?
 
Jag tänkte göra ytterligare ett inspirationsinlägg med era adventsljusstakar. Om du vill vara med: maila en bild på ljusstaken till mig på [email protected] så sammanställer jag ett inlägg nån gång under nästa vecka. Har du en blogg: glöm inte att skriva din bloggadress så att jag kan länka till dig! En kommentar till detta inlägg funkar också fint så klart :-)

Kommentarer
Helen säger:

Vilka fina du gjort! Du skriver att du inte vill använda blockljus men de är tjockare än vanliga antikljus eller!? Vad är det för ljus? Är du intresserad av "gamla" adventsljusstakar och även med blockljus?

Svar: Ljusen på "spindelnätsbilden" är Liljeholmens gilleljus. Uppskattningsvis är diametern på dessa ljus ca 4,5 centimeter i diameter. Finns i både vitt och rött och hittas i välsorterade matbutiker.
Ang vad jag är intresserad av för bilder: jag är ute efter inspirationen, så det kan ju vara både blockljus, vanliga ljusstakar och allt däremellan :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 16:01:22
Bloggadress: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Anna säger:

Alltså! Vilken julstämning i kortet längst ner! Underbart!

Svar: Visst är det? Jag älskar den bilden - även om den kanske inte blev perfekt för att visa upp själva adventsljusstaken :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 16:20:18
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.se
Therese Bjärstig säger:

Hm.... nu fick du igång mig, har ju inte tänkt adventsstake än!!! Får nog bli i min stekpanna i år, eller så sockerkaksformen... gillar annorlunda "behållare" till ljusen. Och så min ljuskub, för här blir det ofta en med vanliga ljus och en med blockljus. Återkommer när jag klurat klart på årets arrangemang! KRAM

Svar: Tja, eller så är du med med någon gammal stake, du brukar ju ha massa finfina idéer :-)
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 16:43:29
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Sanna säger:

Jag gillar verkligen den med skansen-glas. Bra tips med ljusen, de ska jag prova i någon adventsljusstake. Just det, vem har sagt att man bara får ha en?:)

Svar: Nej, julen är inte tiden för att begränsa sig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 17:01:51
Bloggadress: http://sannasjul.blogspot.com
Julkulan säger:

Men åå vilken kul idé! Nu måste jag ju leta fram bilder.... :)

Svar: Ja gör det :-) Vill ha ett riktigt maffigt inspirationsinlägg!! Ser fram emot ditt mail!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 18:18:44
Bloggadress: http://julkulan.blogg.se/
frukallgren.blogg.se säger:

Så fint! :)

Svar: Tack så mycket :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 19:21:57
Bloggadress: http://frukallgren.blogg.se/
Lillgarden säger:

Åh nu längtar man ännu mer till julen och advent!

Svar: Förlåt? ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 20:56:28
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Linda / Candy Christmas säger:

Hemska mig.. men jag har rationaliserat bort adventsljusen... *får jag inte julblogga längre nu???*

Vi har så litet köksbord (och det är ju där man vill ha dom) att det inte ryms, liksom. Så förra året hade jag ett ljus som jag bytte siffra på allt eftersom. Men det varinte heller bra. I år har jag köpt ett gigantiskt ljus på ICA maxi, med pepparkaksrecept tryckt på. Det kommer kunna brinna hela december. Och så ska jag komplettera med ett doftljus från antingen Village Candle eller ... äsch... glömde namnet.. dom där svindyra doftljusen. Det får räcka. Och då rymmer jag ändå nån snittblomma och nån liten dekoration (en älg bland annat - men den har jag inte bloggat ut ännu)

Svar: Värsta grinchen som prioriterar att familjen ska få plats vid bordet. Herregud ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 22:02:41
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Annas Strålande Jul säger:

Åh jag kommer ihåg 2011-årsversionen med glasfigurerna!! Så fina allihopa. Jag är nog lite för traditionell av mig och vill att det ska vara exakt samma stake och exakt samma sorts ljus varje år, men det är ändå kul att se vad andra hittar på.

Svar: Haha ja - men det är ju vad julen handlar om ändå. 90% same procedeur as last year och 10% förnyelse haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-07 | 22:47:22
Bloggadress: http://julstralandejul.blogspot.com
Jul hos Linda säger:

2011 och 2009 är mina favoriter! :) Vi har samma ljusstake som vi alltid haft, en i koppar som fylls med mossa och små flugsvampar. Och smala ljus. Men jag skulle definitivt kunna tänka mig att förnya denna tradition nån gång ;)

Svar: Men det är fint med de klassiska också :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 06:45:24
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Här finns fjolårets adventsstake http://lurans.blogg.se/2012/november/arets-adventsstake.html men i år lutar det åt denna varianten http://lurans.blogg.se/2012/november/gjutjarnspanna-som-adventsstake.html
Eller en maffig silverbricka fylld med stora blockljus och silverdekorationer...
Tack för att du fick igång mig, kan inte förstå varför jag inte tänkt på adventljusen tidigare...

Svar: Haha nej det är väl lite sent för att vara dig? Jag fick material till min ljusstake levererad från norr nu när syster har varit här. Och nu har alla åkt och jag undrar om inte delar av det har åkt med upp tillbaka nu när de har dragit. För jag kan för allt i världen inte hitta det. Men det dyker väl upp. (Annars har jag nog lite problem...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 07:56:21
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Ulla säger:

Vad vackert <3

Jag gjorde i fjol en adventsljusstake av is.
http://jouluni.blogspot.fi/2012/12/efit-2.html

Barnen fixade ljus åt mormor. http://jouluni.blogspot.fi/2012/10/valilla-numeroita.html

Vi varierar och använder vår traditionella stake vid sidan om de nya. Det måste ju finnas adventsljus i köket och vardagsrummet och ute och...

Svar: Isljusstaken är underbar Ulla!!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-08 | 20:13:38
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Nilli säger:

Jättefina! Jag gillar idén med de "halvtjocka ljusen" det ser verkligen stämingsfullt ut med "spindelmönstren" och när de har runnit lite (som på sista bilden!), underbart! Svamparna från Skansen var ju hur fina som helst! Vill ha!

Jag har mailiat bild på min fantastiska adventsljusstake! Den är i gjutjärn och min absoluta juldekoration! Varje år fylls den med mossa eller renlav och snittblommor i vitt, rött, rosa och/eller lila och jag tycker det blir så fantastiskt tjusigt! Tyvärr inte helt billigt, dock, då blommorna behöver bytas ut ett par gånger under december. Jag längtar tills det är dags att plocka fram staken igen! :)

Svar: Tack för mailet! Jag ÄLSKAR din ljusstake!!!! Den är underbar. Och så härligt att kunna variera sig lite vartefter också.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-09 | 14:48:56
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback